معرفی توان تولید برخی گیاهان دارویی در زراعت استان گلستان توسط پژوهشگر بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

پژوهشگر بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، توان تولید برخی گیاهان دارویی در زراعت استان را بیان نمود.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دکتر محمد علی درّی عضوهیات علمی این مرکز، با سخنرانی علمی در نخستین همایش ملی گیاهان دارویی و ادویه ای در گنبد کاووس نتایج پژوهش های خود را در این حوزه ارایه نمود.
ایشان در بخشی از سخنان خود گفت: براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه سلامتی خود را بطور مستقیم یا غیر مستقیم، مدیون گیاهان داروئی هستند. استان گلستان با وسعت ۲۲۰۲۲ کیلومترمربع ، ۳/۱ درصد از کل مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. تنوع رویش گیاهان مختلف دارویی در طبیعت نواحی مختلف استان گلستان، حاکی از توان منابع محیطی همچون خاک و اقلیم این استان و نشان دهنده امکان تولید زراعی این دسته از گیاهان می ­باشد. ­گونه ­های متعددی از گیاهان دارویی در استان گلستان شناسایی شده، اما تعداد بسیار کمی از آنها مورد ارزیابی زراعی قرار گرفته­ اند. در این نوشتار به نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده بر روی گیاهان Plantago ovata ،Thymus spp و Silybum marianum به عنوان گیاهان مهم و با ارزش مورد استفاده در صنایع دارویی و صنعتی، پرداخته شده است که در طول چند سال گذشته در شرایط مزرعه در استان گلستان، از جنبه­ های زراعی و شیمیایی بررسی شده­ اند. بررسی انجام شده نشان داد عملکرد دانه اسفرزه و ماریتیغال و همچنین سرشاخه گلدار آویشن برداشت شده در این آزمایش ­ها و همچنین توان تولید مواد موثره قابل استخراج از آنها، قابل مقایسه با میانگین تولید همین گیاهان در مناطق دیگر می­ باشد. گرچه ممکن است این گیاهان قابل تهیه از منابع طبیعی باشند اما بر مبنای نگرش تولید پایدار، این مقاله با هدف معرفی توان تولید زراعی تعدادی از گیاهان مهم دارویی در استان گلستان ارائه شد. نتایج بررسی­ های انجام شده حاکی از آن است که با برنامه­ ریزی کشت و تولید این گیاهان در استان، ورود به چرخه تولید و بازار آینده چند میلیارد دلاری گیاهان دارویی و فرآورده­ های آن، امکان­پذیر بوده و دور از دسترس نخواهد بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.