سخنرانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی

پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در چهل و سومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان گلستان در اراضی ملی و منابع طبیعی سخنان خود را ارایه داد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، چهل و سومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی به میزبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در روز یکشنبه ۳۰ خرداد در سالن قدس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان برگزار شد.شورای حفظ بیت المال استان گلستان به ریاست رئیس کل دادگستری استان، دبیری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و عضویت مدیران ارشد دستگاه های اجرایی استان هر ماه با موضوع بررسی مشکلات موجود در بخش منابع طبیعی و انفال استان تشکیل جلسه می دهد.
در این جلسه دکتر اسدی پژوهشگر با سابقه و مجرب بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی این مرکز بنا به دعوت قبلی دکتر اسماعیل مهاجر مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان سخنرانی پیرامون جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت و حفظ خاک به عنوان یک منبع تجدید ناپذیرایراد نمود. در این سخنرانی پانزده دقیقه ای دکتر اسدی اظهار داشت: یکی از مسایل مهم و مبتلا در استان گلستان تخریب خاک ها و آلودگی هوا و محیط زیست است که ناشی از سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت گندم و جو در اواخر فصل بهار صورت می گیرد. عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی ومهندسی کشاورزی این مرکز در این جلسه گفت: ۹۵ درصد از غذای انسان‌ها از بستر خاک تولید شده و خاک به عنوان یک موجود زنده، اساس تولید، امنیت غذایی و خودکفایی کشور و اقتصاد ملی محسوب شده و به عنوان منبع تجدیدناپذیر است. وقتی ما بقایای بعد از برداشت را می سوزانیم در حقیقت این بقایای تنها نیستند که می سوزند بلکه خاک را نیز به آتش می کشیم چون کلش یا کاهبن ایستاده، چسبیده به خاک است. در هنگام سوزاندن بقایا دمای سطح خاک به ۴۰۰ درجه سانتیگراد می رسد و این در حالیست که آب در دمای ۱۰۰ درجه می جوشد پس کلا هیچ آبی در خاک سوخته باقی نمی ماند و این خود موجب افزایش مصرف آب در کشتهای دوم می شود. دکتر اسدی افزود:مهم‌ترین معضل ما در حال حاضر این است که ۶۰ درصد از خاک‌های موجود کمتر از یک درصد مواد آلی دارند و ۷۶۰ هزار هکتار از مزارع کشور پس از کشت بقایای آن سوزانده می‌شود که بالاترین سطح آن در استان خوزستان با سطح بیش از ۲۳۰ هزار هکتار است. وی ادامه داد: افزایش یک درصد ماده آلی خاک سبب افزایش ۱۰ درصد در عملکرد گیاهان زراعی است. دکتراسدی تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان پس از کشت سوزانده می‌شد که این میزان به ۴۰ هزار هکتار کاهش یافته اما هم‌چنان به شرایط ایده‌آل نرسیدیم و ما باید به سطحی برسیم که حتی یک مترمربع از اراضی را نسوزانیم.
.سوزاندن بقایای گیاهی باعث افزایش حساسیت به فرسایش و کاهش رطوبت خاک به هنگام کشت محصول دوم که اکثرا سویا، ذرت و یا آفتابگردان است، می گردد. ایشان افزود با توجه به مضرات حاصل از سوزاندن بقایای گیاهی به خصوص کاه وکلش که در کشور ما نیز به ویژه در استان گلستان به منظور آماده سازی زمین برای کشت دوم انجام می پذیرد به نظر می رسد احیاء فن آوری و مدیریت بقایای گیاهی به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جهت حفظ پایداری اکولوژیک مزارع ضروری باشد. از جمله فن آوری های موفق می توان به سامانه های کشاورزی حفاظتی اشاره نمود. در این سامانه که سازگارترین سامانه کشاورزی با محیط زیست می باشدبقایای باقیمانده بعد از برداشت نه سوزانده می شوند و نه درون خاک دفن می شوند. در این نوع فن آوری با اعمال روشهای حفاظتی بر روی همان بقایای باقیمانده عمل کشت مستقیم با حداقل تردد و کوبیدگی خاک و همچنین کاهش مصرف سوخت صورت می گیرد. دکتر اسدی در ادامه ضمن نشان دادن اسلایدهایی از وسایل و ادوات کارنده کشت مستقیم و کارکرد آنها در مزارع استان در زمان کشت و سبز کردن سویا در مزارعی که در آن بقایا حفظ شده است گفت :این کارنده های بی خاک ورز تولید سازندگان توانمد کشورمان بوده و هیچگونه وابستگی خارجی ندارند که این امر دقیقا در راستای تکیه بر اقتصاد مقاومتی می باشد.
بعد از بیانات دکتر اسدی که بسیار موردتوجه مقامات استان قرار گرفت هادی هاشمیان رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان اظهار داشت: محیط زیست باید در امور خاص وارد شده و اعلام جرم نماید. اگر اعلام جرم نمود دادگستری تکلیف دارد که به این امر رسیدگی نماید. آقایان هاشمیان (رییس دادگستری کل استان) و حقی (دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ) ضمن تاکید بر ناصحیح بودن آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت اعلام داشتند که نبودن وسایل کشت مستقیم و دیگر ادوات کم خاک ورزی دلیل بر عمل ناصحیح آتش زدن زدن بقایای گیاهی و سوزاندن خاک نمی شود.

DSC46465

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.