مصاحبه تلویزیونی پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در مراسم افتتاحیه آب بندان ۵۰ هکتاری کرند

مصاحبه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در مراسم افتتاحیه آب بندان ۵۰ هکتاری کرند انجام شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در حاشیه مراسم افتتاحیه آب بندان ۵۰ هکتاری کرند برگزار شد دکترمحمد اسماعیل اسدی در خصوص برنامه ها، دستاوردها و طرح های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در مجموعه ۵۰ هکتاری کرند، آخرین دستارودهای ارزشمند پژوهشگران شریف مرکز را به جامعه هدف اطلاع رسانی نمود.

در این مراسم که به مناسبت هفته دولت و با حضور دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار گنبد کاووس و جمعی از مسولان بلندپایه استان و شهرستان گنبدکاووس برگزار شد ابتدا در مسجد عرفانیه دهستان کرند مقامات به سخنرانی پرداخته و سپس در نشستی رو در رو به بررسی مسائل و مشکلات این دهستان ۵۰۰۰ نفری واقع در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی استان گلستان پرداختند. آنگاه مراسم افتتاح آب بندان ۵۰ هکتاری با حجم ۳ میلیون مترمکعب آب که قرار است از رود اترک و توسط پمپاژ با کانال انتقال بتنی به طول ۶ کیلومتر آب آن تامین شود صورت گرفت. در ادامه مراسم کلنگ زنی پروژه سیستم آبیاری قطره ای ۷۰۰ هکتاری باغهای زیتون کرند انجام شد. قبل از مراسم کلنگ زنی سیستم آبیاری قطره ای دکتر اسدی که توسط دکتر مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم به عنوان مشاور پروژه های آبیاری باغهای زیتون کرند از طرف مرکز تحقیقات کشاورزی معرفی شد به طور مختصر به اهمیت اجرای پروژه سیستم آبیاری قطره ای این باغها پرداخت.
دکتر اسدی خطاب به جمع شرکت کننده اظهار داشت: زیتون درخت مقدسی است که یکی از بهترین گزینه ها برای این منطقه با ساعات آفتابی بیش از ۲۶۰۰ ساعت در سال و اقلیم مناسب می باشد. زیتون درختی است با نیاز ابی پایین و مقاوم به شرایط خشکی و خشکسالی که دارای بهره وری مصرف آب بسیار بالایی است و از مصرف هر مترمکعب آب دو کیلوگرم میوه زیتون تولید می شود که اگر بهره وری اقتصادی آن را از نظر استحصال روغن حساب کنیم مبلغی در حدود سه دلار به ازای هرمتر مکعب عاید اقتصادکشور می کند که هیچ محصول دیگری به جز زعفران چنین بهره وری اقتصادی از نظر مصرف آب ندارد.
پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز در ادامه افزود برای حصول به این بهره وری اقتصادی باید سیستم آبیاری مناسب و بهینه داشت که سیستم قطره ای با توجه به میزان تبخیر سالیانه ۲۲۰۰ میلیمتر منطقه کرند بهترین گزینه برای آبیاری درختان زیتون می باشد.
همچنین آقای دکتر اسدی در ادامه و در مصاحبه با خبرنگار سیمای گلستان در محل سایت الگویی یک هکتاری باغ زیتون که برای اولین بار در منطقه و توسط تیم تحقیقاتی بخش فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان پیاده شد افزود: ما برای اینکه نشان دهیم سیستم الگویی آبیاری قطره ای در یک باغ زیتون چیست و چگونه عمل می کند در سال ۹۳ مبادرت به طراحی و نصب و اجرای یک سیستم آبیاری قطره ای در محل دهستان کرند نمودیم که که آرایش آن از نوع حلقوی بوده و با نصب دو قطره چکان برای هر درخت و با حداقل هزینه این سیستم را پیاده نمودیم که اکنون به خوبی در حال کار است. این سیستم برای آبیاری باغ کلکسیون یک هکتاری ارقام زیتون این منطقه با رعایت کلیه استانداردهای یک سیستم آبیاری قطره ای شامل سیستم تصفیه آب، اندازه گیری حجم آب مصرفی و تامین نیاز آبی در اوج مصرف درخت و همچنین قابلیت انعطاف پذیری با رشد درخت در سال های آتی طراحی و اجرا گردید.

dsc66588

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.