آغاز پروژه ملی اثرات جنگل زدایی و جنگل کاری بر روی باز پخش خاک در استان گلستان با استفاده از فناوری هسته ای

اجرای پروژه ملی اثرات جنگل‌زدایی و جنگل‌کاری بر روی بازپخش خاک در استان گلستان با استفاده از فناوری هسته ای با حضور آژانس بین المللی انرژی اتمی و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان آغاز شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، جنگل هیرکانی در کمربندی به طول ۸۰۰ کیلومتر (از آستارا تا شرق گرگان) و عرض تقریبی ۱۱۰ کیلومتر، دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز را از سطح دریا تا خط مرزی جنگل (ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا) پوشش می‌دهند. این جنگل ارزشمند که از قدمت بسیاری برخوردار است از میراث زیست بومی کشور به شمار می‌رود در دهه های اخیر به صورت موضعی و بلوکی مورد بهره‌برداری و جنگل‌زدایی شدید بوده است. براساس گزارش فائو (۲۰۰۵) بین سال های ۱۳۴۱ تا ۱۳۸۴ حدود ۸.۲ میلیون هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین رفته و تغییر کاربری داده شده است. این کاهش سطح از جنگل به ترتیب ۲۷%، ۲۲% و ۲۱% از جنگل‌های استان‌های گلستان، مازندران و گیلان را شامل می‌شود. تغییر کاربری جنگل های هیرکانی با تغییرات بزرگ مقیاس اقلیمی نیز همراه شده و نتیجه آن وقوع سیلاب‌های ویرانگر، حرکات توده ای خاک، فرسایش شدید خاک، تلفات مواد مغذی خاک، انباشت رسوب در تالاب ها و دریاچه ها، آلودگی منابع آب و رسوب و تلفات جانی انسانی و دامی بسیار بوده است.
پروژه ملی اثرات جنگل‌زدایی و جنگل‌کاری بر روی بازپخش خاک در شمال ایران با استفاده از فناوری هسته ای با ۲ هدف کلان بررسی اثرات محیطی (فرسایش و رسوبگذاری) جنگل زدایی در شمال کشور با استفاده از فناوری هسته ای و دستیابی به طرح مدیریت خاک و رسوب و چندین هدف جزئی برای اولین بار در مقیاس ملی و با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA در استان گلستان باحضور مجری ملی دکتر محمدرضا غریب از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و دکتر Naivo Rabsiranana کارشناس آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و همکاران استانی دکتر سید علی حسینی، مهندس لطف ا… پارسایی از اعضای هیات علمی و حسین عیسایی کارشناس محقق این مرکز جهت تعیین نقاط مرجع و نمونه برداری های خاص این تکنیک به انجام رسید.

dsc36544

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.