ساخت برنامه تلویزیونی ارزیابی محیطی و اقلیم کشت زعفران در استان گلستان به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

به همت دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برنامه تلویزیونی ارزیابی محیطی و اقلیم کشت زعفران در استان گلستان تهیه شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه تلویزیونی کشاورزی توسعه که تحت عنوان: ارزیابی محیطی و اقلیم کشت زعفران در استان گلستان در روستای وامنان از توابع شهرستان آزادشهر واقع در ۱۴۰ کیلومتری شرق شهرستان گرگان فیلمبرداری شد دکتر اسدی از اهمیت زعفران که به طلای سرخ مشهور است صحبت کرد.
ایشان در بخشی ار این برنامه گفت: پیشتر زعفران به عنوان مصارف خوراکی و ادویه ای کاربرد داشت و سلطان ادویه جات جهان بود ولی اکنون به لحاظ خواص دارویی فراوان که به آن پی برده اند در راس گیاهان دارویی قرار گرفته است.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی همچنین از کم نیاز بودن مصرف آب این گیاه ذیقیمت صحبت نمود و اینکه در استان های خراسان جنوبی و رضوی تا حد ۵ بار آبیاری می شود و آبی در حدود بین سه تا ۴۰۰۰ مترمکعب در هکتار مصرف میکند که بهره وری مصرف آن در آن استان ها ۱.۲۵ گرم بازای یک متر مکعب آب است ولی در استان گلستان و در روستای وامنان فقط یک بار قبل از ظهور گلها در فصل پاییز مبادرت به آبیاری می شود و آنهم در حدود ۱۰۰ میلیمتر یا ۱۰۰۰ مترمکعب در هکتار که بهره وری مصرف آب آن را تا حد ۴ گرم بازای مترمکعب آب بالا می بردولی اگر بهره وری اقتصادی آن را بازای هر گرم زعفران ۲ دلار حساب کنیم ۸ دلار عایدی از هر متر مکعب آب حاصل می شود.
دکتر اسدی در بخش دیگری اشاره نمود: زعفران گیاهی است که بخش بیشتری از دوره رشد خود را در فصل سرد و مرطوب سال می گذراند و به دلیل بارش باران و نیاز کمتر به آبیاری در این فصل، گیاه مناسبی برای کاشت در مناطق نیمه خشک می باشد.
خصوصیات مورفولوژیک برگ در این گیاه به گونه ایست که باعث شده این گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد. زیرا برگ ها در گیاه زعفران بسیار باریک و نسبتا ضخیم هستند که این خصوصیات موجب کاهش تعرق گیاه می شود.

photo_2016-11-09_08-51-58

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.