تهیه گزارش خبری تلویزیونی در خصوص کشت نشایی کلزا در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دکتر حسن مختارپور رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و مجری طرح کشت نشایی در موضوع اهمیت کشت نشایی کلز و مزایای آن، با خبرنگار صداوسیما به گفتگو نشست.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در محل ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان (عراقی محله) وابسته به این مرکز انجام شد دکتر مختارپور توضیحات این بخش را ارایه نمود.
دکتر مختارپور در بخشی از سخنان خود گفت: کاهش نزولات آسمانی و بهره­ برداری بی رویه از آبهای زیرزمینی در طی سالهای گذشته کمبود آب را به یکی از بحران های مهم کشور تبدیل کرده است. برای مقابله با این بحران وزارت جهاد کشاورزی استفاده از روشهای نوین در تولید گیاهان زراعی را در دستور کار خود قرار داده است.
استفاده از سیستم های جدید آبیاری مانند بارانی و قطره ای و اخیراً تولید محصولات زراعی به روش نشایی از جمله این راهکارهاست. در کشت نشایی ۲۰-۱۵ روز از مراحل اولیه رشد گیاه در خزانه طی می ­شود که مساحت آن کمتر از یک درصد زمین اصلی است.
کوتاه کردن طول دوره رشد گیاه در زمین اصلی به مدت ۲۰-۱۵ روز باعث می­ شود که حداقل ۲-۱ مرحله در مصرف آب صرفه جویی گردد که تقریباً معادل ۲۰ درصد کل آب مصرفی در طول دوره رشد است.
به گفته مجری این طرح از دیگر مزایای این روش: یکنواختی تراکم بوته در زمین، کاهش مصرف بذر، کنترل بهتر علفهای هرز و کم کردن یک مرحله کنترل آفات در زمین اصلی و امکان کشت دیر هنگام تابستانه (یا تاخیری) و زود هنگام بهاره (یا پیش رس کردن) گیاه است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.