حضور مدیر مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان گلستان در هفتمین نشست شورای مراکز رشد

دکتر حجت اله ربانی نسب مدیر مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان گلستان در هفتمین نشست شورای مراکز رشد که چهارشنبه ۸ شهریورماه در محل ستاد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد حضور یافتند.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر ربانی نسب مدیر مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان در این خصوص گفت: این برنامه که در قالب هفتمین نشست هم اندیشی شورای مراکز رشد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، به ریاست دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان ، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری ، دکتر مجید ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری ، خانم دکتر مجیب مجری طرح ایجاد پارک علم و فناوری کشاورزی ، مدیران و معاونان دفاترستادی و نمایندگان مراکز رشد استانها در سالن اندیشه سازمان برگزار شد.
در این آیین ابتدا دکتر زند ضمن خیرمقدم به مدعوان جلسه ، کار مراکز رشد را فرآیندی دشوار معرفی نمود و آنرا از مقوله تغییر فکر و اصلاح امور و فعالیتی بنیادین برشمرد . وی با تشریح فعالیت های سال های اخیر در زمینه اخذ مجوز، عقد تفاهم نامه مراکز رشد ، برگزاری جلسات و عضویت در هیات امناء پارک های مناطق یک و تیم ارزشیابی شرکت های دانش بنیان، تیم صندوق حمایت از پژوهش ها، ثبت صندوق سازمان ( که با صرف زمان زیاد انجام شد ) را از اقدام هایی دانست که میتواند تا حدودی مشکلات پیش روی این مراکز را مرتفع سازد . ایشان با اشاره به تجهیز هشت مرکز رشد در سال گذشته بیان داشت که اولویت سازمان در این دوره شرکت ها می باشد
دکتر زند با اشاره به مشکلات مراکز رشد ، آنها را شامل مواردی دانست که نخست در داخل مرکز و سازمان توسط روسای مراکز و معاونت های سازمان قابل پیگیری است و در مرحله بعد ، مسائل خارج از سازمان که با تشریک مساعی و پیگیری معاونت ها و مدیران سازمان قابل حل و فصل است. وی با بیان اینکه منابع مالی سازمان به میزان لازم در اختیار معاونت های سازمان قرار داده شده است اظهارداشت : کارهای مهم ما درجه بندی ساختار کارشناسی برای مراکز رشد و ایجاد حداقل استاندارد برای فیزیک مراکز رشد و برگزاری نمایشگاه با حضور شرکت های دانش بنیان بزرگ می باشد.
معاون وزیرجهاد کشاورزی ایجاد شناسنامه برای کلیه مراکز رشد را از کارهای مهمی دانست که برای شناسایی نیازها و امکانات مراکز ضروری است ، لذا لازم است تا پس از دسته بندی مراکز، کار تجهیز آنها با سهولت بیشتری انجام شود. وی حل مشکلات مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان را از اولویت های جدی سازمان برشمرد که مرتبا در جلسات از جمله شورای معاونان وزارتخانه با حضور مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی مطرح می شود. دکتر زند ضمن اشاره به اینکه دست اندر کاران مراکز رشد می باید با معرفی و تبلیغ بیشتر دستاوردهای خود، افکار عمومی را با کارهای خود آشنا سازند ، از روابط عمومی سازمان خواست تا با انتشار و ارائه اخبار مربوط به این دستاوردها ، اطلاع رسانی بیشتری را در رسانه های کشور پیرامون فعالیتهای مراکز رشد سازمان بعمل آورد.
دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان نیز با تقدیر از همکاری های خانم دکتر مجیب که با مراکز رشد سازمان داشته اند ، طی سخنانی اظهار داشت: قرار بر این شد که ابتدا مراکز رشد استانها مورد ارزیابی قرار گیرند ، تا با احصاء مشکلات آنها، مراکز رشد جدید که هنوز راه اندازی نشده اند ، با اسلوب درست پایه گذاری شوند.
وی با اشاره به رهنمودهای دکتر زند در ارتباط با توسعه مراکز رشد بیان داشت: هم اکنون اعتبارات لازم به دستور رئیس محترم سازمان به تفکیک در اختیار معاونتها گذاشته شده و اعتبارات مراکز رشد نیز به صورت تملکی و هزینه ای در اختیار معاونت پژوهش و فناوری سازمان قرارداده شده است و امسال به بخشی از ارقام پیشنهادی خواهیم رسید. وی با اشاره به اهمیت همکاری بیشتر مراکز رشد با معاونت های سازمان اظهارداشت : امسال حدود یک میلیارد تومان برای هزینه و یک میلیارد تومان به عنوان تملک (اوراق قرضه) از سوی سازمان تحقیقات، به مراکز رشد اختصاص داده است. در قسمت امتیازات تشکیلات هم اکنون این مراکز رشد به سه درجه تقسیم شده اند. در مورد تشکیلات هم با معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان هماهنگی شده تا رئیس مراکز رشد از نظر امتیاز دهی به مانند رئیس بخش تحقیقاتی، هرساله امتیاز خود را دریافت دارند.
دکتر زارع با تشریح اینکه مراکز رشد باید به تکمیل کادر علمی خود پردازند خاطرنشان ساخت هر مرکز باید محققانی را که دارای خروجی های فناورانه هستند شناسایی و دعوت به کار نماید ، همچنین در آئین نامه های جدید پژوهش و فناوری که به زودی به چاپ خواهد رسید امتیازات خوبی در نظر گرفته شده که انگیزه کافی برای محققان در همکاری با مراکز رشد ایجاد خواهد نمود.
دکتر مجید ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری با تشریح نظرات روسای مراکز رشد ، اظهارداشت : عمده مسائل مراکز رشد به شناخت جایگاه دقیق این مراکز معطوف می باشد و درخواست می شود تا با کمک همه دست اندرکاران جایگاه حقیقی برای مراکز رشد تعریف شود. وی تشکیلات سازمانی را یکی دیگر از مواردی برشمرد که باید مورد توجه بیشتر باشد و با تشریح فعالیت های علمی که در مراکز رشد انجام می شود به حجم بالای فعالیت های این مراکز بخصوص رؤسای آن اشاره کرد که با مکاتبات بیشمار و کارهای متنوع در رابطه با هسته ها و واحدهای فناور مواجه می باشند و باید در کنار محدودیت های اعتباری، کمبود نیروی انسانی و غیره کارهای خود را پیش ببرند. وی با بیان اینکه مراکز رشد باید در کنار سایر حوزه های سازمان با تلاش بیشتر و حداقل اعتبارات و برنامه ریزی کارها را به نحو صحیحی جلو برده و با تدوین برنامه های مناسب بتوانند از محل درآمدهای خود مراکز رشد آن را دائرکنند ، به محدودیت های مقررات و ضوابط کاری اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که سازمان بتواند با کمک خانم دکتر مجیب مجری طرح ایجاد پارک علم و فناوری کشاورزی ، بعد از اینکه مجوز ایجاد پارک فناوری را از شورای گسترش اخذ شد ، با توسل به هیات امنای مستقل و ضوابط خاص این پارکها، خلاء های قانونی مراکز رشد را حل و فصل نماید. وی این فعالیت را دراجرای توسعه پارک های علم و فناوری بسیار ارزشمند دانست و همچنین ایجاد ارتباطات منسجم و قوی برای مراکز رشد با واحدهای خارج و داخل سازمان را از دیگر کارهایی برشمرد که باید مد نظرذ و توجه قرار گیرد.
خانم دکتر مجیب مجری طرح ایجاد پارک علم و فناوری کشاورزی نیز با استماع نظرات روسای مراکز رشد سازمان اظهارداشت : قبل از ایجاد مراکز رشد و با هدف شناسایی نیازها و توانمندی هایی که در هر مرکز تحقیقاتی وجود دارد ، برگزاری دوره های آموزشی برای دست اندر کاران آن ضروری است. وی با اشاره به بازدیدهایی که طی دو سال گذشته از مراکز رشد استانها داشته است ، تدوین برنامه کاری را از اولویت های مراکز رشد برشمرد و یاد آور شد که در وهله اول ، هر مرکز باید هدف و برنامه کاری خود را مشخص نماید و اینکه قرار است چه وظیفه ای را در مجموعه خود برعهده گیرد ، از جمله مواردی است که برای پیشبرد اهداف مراکز رشد بسیار مهم و ضروری است. وی همچنین با اشاره به اشکال مختلفی از حمایت از بنگاه های کوچک در دنیا بیان داشت: دهها ساختار حمایتی وجود دارد و ما باید با توجه به اولویت های خود ، یک ساختار را انتخاب نماییم. وی در ادامه به تشریح مواردی چون قوانین و ضوابط کاری، مکاتبات اداری و سلسله مراتب آن، شیوه های تامین منابع مالی ، مدل تجاری و برنامه کسب و کار پرداخت و ابراز امیدواری نمود که مراکز رشد بتوانند جایگاه علمی خود را در مجموعه سازمان به دست آورند.
در ادامه دکتر غیبی مدیر مرکز رشد استان خراسان رضوی طی گزارشی به تشریح اهدف ماموریتی و اهداف مدیریتی مراکز رشد پرداخت و در سخنان خود تعیین میزان سهم اهداف مراکز رشد در برنامه های سازمان و تخصص آنها به این فرآیندها را ارائه داد.
در پایان هریک از نمایندگان مراکز رشد نظرات و پیشنهادات خود را بیان نمودند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.