حضور پژوهشگران بخش تحقیقات جنگل ها مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در جلسه روزجهانی مقابله با بیابانزایی

به همت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان و با مشارکت شرکت آب منطقه ای گلستان، در راستای بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی (۲۷ خرداد ) نشست هم اندیشی روزجهانی مقابله با بیابانزایی با حضور مسولان و کارشناسان استانی مرتبط در سالن آمفی تئاتر یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این همایش با تلاوت آیاتی از کلام ا.. مجید آغاز و پس از آن پیام دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابانزایی سازمان ملل متحد خانم مونیک باربوت بصورت کلیپ ارایه شد.
در ادامه مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان طی سخنانی گفت: بیش از ۳۰۰هزار هکتار از مساحت استان مناطق در معرض بیابانی شدن و دشت رسوبی شور است ، این مناطق گرم و خشک اکثرا در شمال گلستان و در حوزه شهرستان های گُمیشان، آق قلا، گنبدکاووس، مراوه تپه و قسمتی در شهرستان آزادشهر قرار دارد. بیشتر قسمت های جلگه ای و اراضی پست منطقه گلستان به علت مجاورت با صحرای قره قوم ترکمنستان، در معرض پدیده بیابان زایی قرار دارد و می توان گفت در حال حاضر پدیده بیابان زایی در قسمت های شمالی استان گلستان در حالت جدی قرار دارد.
در ادامه این هم اندیشی کلیپی با عنوان “اقدامات مقابله با بیابانزایی در استان گلستان” پخش گردید و پس از آن مهندس نظری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان به عنوان سخنران دیگر این نشست اظهار کرد: خسارت‌های ناشی از خشکسالی و کمبود آب در برخی مواقع غیرقابل جبران خواهد بود، وی گفت از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میزان بارش‌ها در استان گلستان با افزایش ۱۸.۶ درصدی نسبت به سال گذشته روبه رو بوده اما در آمار میانگین بلند مدت ۱.۳ درصد کاهش داشته است.
در ادامه دکتر نجفی نژاد رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان طی سخنانی بیان داشت: ما در بیان مشکلات همیشه خوب عمل می کنیم و مشکلات مربوط به مراتع و بیابان زایی را به خوبی موشکافی می کنیم اما علی رغم هزینه های میلیاردی روند موفقی در حل این مشکلات نداشتیم.
در انتهای این نشست علمی معاون سیاسی امنیتی استاندار به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی خصوصا آب سه راهکار سیاسی، اجتماعی و اکولوژیک را داریم. در راهکار سیاسی می توانیم در حوزه دیپلماسی اقدام و عمل داشته و از طریق آبریزهایی که در ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و اروند رود قرار دارد می توانیم بده بستان هایی را با کشورهای همسایه داشته باشیم که در این زمینه هزینه های زیادی به کشور تحمیل می شود. در راهکارهای اقتصادی در حوزه کشاورزی، حوزه صنعت و معدن و آب شرب، اگردر ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته هرساله اقدام و عمل را سر لوحه کار خود قرار می دادیم و اعمال قانون می کردیم ۱۶ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان به وجود نمی آمد. وی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا برای کشت شالی از آبهای زیرزمینی برداشت نمی شود اما در گلستان این اتفاق رخ می دهد. طهماسبی افزود: کشاورزانی که با همکاری جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت دادند برای آن ها هزینه هایی در بر داشته است، شاید این کشاورزان میزان درآمدی که از شالی به دست می آوردند را نتوانند با کشت دیگری به دست بیاورند، بنابراین دولت باید در برنامه های پنج ساله و ۱۰ ساله سوبسیدهایی را برای این بخش در نظر بگیرد.
شایان ذکر است پژوهشگران بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این مرکز، دکتر سید علی حسینی، مهندس محمد رضا پارسامهر و مهندس اراز محمد مفیدی خواجه نیز در این آیین حضور داشتند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.