سخنرانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در همایش بین المللی کشاورزی حفاظتی فائو در کشور ازبکستان

همایش بین المللی کشاورزی حفاظتی با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از محققان و اساتید دانشگاه،کارشناسان، سیاستگزاران، کشاورزان و تولیدکنندگان ادوات و ماشین های کشاورزی شامل بخش های دولتی و خصوصی از سرتاسر جهان از تاریخ ۵ تا ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۱۴ لغایت ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ در محل موسسه مهندسی آبیاری و مکانیزاسیون کشاورزی تاشکند پایتخت کشور ازبکستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این همایش بین المللی که عنوان کامل آن:
International Conference on strategies for the promotion of conservation agriculture in central Asia می باشد و از طرف سازمان خواروبارجهانی و کشاورزی سازمان ملل متحد) (FAO و وزارت کشاورزی کشور ازبکستان و همچنین فدراسیون کشاورزی حفاظتی اروپا (ECAF) ترتیب داده شده بود محققان، کشاورزان و سازندگان ادوات حفاظتی بیش از ۲۰ کشور آسیای مرکزی، غرب و شرق آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی شامل ایران، انگلستان، اسپانیا، پرتغال، روسیه، استرالیا، برزیل، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوکراین، گرجستان، مولداوی، چین، ازبکستان، و … حضور داشتند. همایش شامل دو روز ارایه مقالات شفاهی و بحث و تبادل نظر در شش جلسه مختلف و یک روز بازدید مزرعه ای و کار در مزرعه با انواع کارنده های بی خاک ورز برگزار گردید.
دفتر منطقه ای فائو در ترکیه طی دعوتنامه رسمی از دکتر محمد اسماعیل اسدی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و “پژوهشگر مروج ارشد” در “حوزه تخصصی کشاورزی حفاظتی -آبیاری” سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدرس رسمی کشاورزی حفاظتی کشور برای ارایه سخنرانی پیرامون نتایج تحقیقاتی بدست آمده در باره مدیریت مصرف آب با استفاده از روشهای کشاورزی حفاظتی دعوت به عمل آورد.
دکتر اسدی سخنرای خود را تحت عنوان:
Crop water productivity of maize and soybean under conservation agricultural systems management  در روز پنجشنبه ۱۵ شهریور ۹۷ یعنی دومین روز کنفرانس ارایه داد که به لحاظ فعالیت های انجام شده در راستای صرفه جویی در مصرف آب نسبت به روشهای مرسوم کشاورزی بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت. دکتر اسدی در سخنرانی خود با ذکر اهمیت کشاورزی و محدویت منابع آب در ایران و ذکر این نکته که بارندگی در کشور ایران کمتر از یک سوم متوسط بارندگی جهانی است گفت که کشور ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان واقع شده از این رو توجه به محدودیت منابع آب برای توسعه اراضی آبی بسیار مهم است. لذا نمیتوان با شیوه های مرسوم و سنتی و فشرده اتکا بر نگرش سنتی و با بهره برداری حداکثری از اراضی کشاورزی مبادرت به تولید مواد غذایی نمود. لذا باید نگرش جدیدی با اتکا به حفظ منابع پایه تولید یعنی خاک و آب و همچنین در نظر گرفتن اکوسیستم و حفظ اکولوژی مبادرت به تولید مواد غذایی نمود و لذا باید بهره وری مصرف آب را یعنی تولید بازای واحد مصرف آب را افزایش داد. به عبارتی دیگر کشاورزی حفاظتی روش و نگرش جدیدی است که باید در امر تولیدات محصولات کشاورزی در کشور اتخاذ نمود تا ضمن پایداری تولید از منابع آب و خاک به خوبی محافظت شود.
ایشان در ادامه افزود که ما به دلایل تخریب خاک به علت خاک ورزیهای مرسوم و متعدد و نوسانات سالیانه عملکرد و پایین بودن مواد آلی خاک خود نیاز مبرم به ترویج کشاورزی حفاظتی در اراضی آبی و دیم خود داریم. امروز باید بدانیم که کشاورزی حفاظتی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت می باشد. همچنین آقای دکتر اسدی رسیدن به سطح سه ملیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور را از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی تا سال ۲۰۲۵ اعلام نمود و گفت که عزم مسئولین و سیاستگزاران و محققین در این برنامه توسعه ای بسیار جدی است و از هم اکنون تلاشها و سرمایه گذاریهای لازم برای توسعه کشاورزی حفاظتی بین کشاورزان آغاز شده است. در ادامه دکتر اسدی ضمن ارایه فعالیت های انجام شده برای ترویج و توسعه کشاورزی حفاظتی و همچنین شیوه نوین رایز بد در کشور مثالهایی از استانهای گلستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، و….. در استقبال کشاورزان از شیوه کشاورزی حفاظتی ارایه نمود.
در ۶ جلسه برگزار شده دو روزه همایش نیز دکتر اسدی به عنوان رییس جلسه ششم تحت عنوان جنبه های اقتصادی اجتماعی کشاورزی حفاظتی برگزیده شد که شامل ارایه ۸ مقاله مختلف در زمینه های این پنل بود.
در روز سوم همایش جمعه ۱۶ شهریور ۹۷ نیز کارگاه مزرعه ای پیرامون اثرات مخرب فرسایش بر زمین های بدون پوشش و خاک ورزی های مرسوم و همچنین آشنایی با انواع کارنده های بی خاک ورز در مزرعه یکی از کشاورزان برگزار شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.