حضور همکاران مرکز تحقیقات و آموزش و شرکت های مرکز رشد واحدهای فناورکشاورزی گلستان در نشست با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور

نشست مدیران، روسا، فعالان دانش بنیان، فناوران و نخبگان استان گلستان با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، استاندار گلستان، رییس پارک علم و فناوری، گروهی از مدیران ارشد استان، همکاران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان و مدیران و نمایندگان شرکت های دانش بنیان مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی گلستان و مدیران شرکت ها، واحدها و هسته های فناور استان در سالن اجتماعات استانداری گلستان دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه پایین کشیدن کرکره حتی یک شرکت دانش بنیان خیانت است، گفت: ناامید کردن جوانان در شرکت‌های دانش بنیان اشتباه است.

دکتر سورنا ستاری اظهار کرد: وضعیت کشور باید به گونه ای شود تا به سمت سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها حرکت کند و این سرمایه‌گذاری باید از سوی ما رقم بخورد نه دولت.

وی با بیان اینکه دولت نمی تواند برای فضای کسب وکار سرمایه گذاری جدید کند، تصریح کرد: وظیفه دولت ایجاد زیرساخت هاست، در واقع دولت باید زیرساخت‌های کسب و کار را ایجاد کند، متأسفانه تصور می‌کنیم همه چیز با پول حل می‌شود و با پول صاحب دانش و تکنولوژی می‌شویم ولی اینگونه نیست و با پول صاحب دانش نمی‌شویم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: جنس تکنولوژی جنس دانش است از این رو لازم است به مبانی تکنولوژی برسیم.

دکتر ستاری گفت: آن چیزی که در مسائل دانش بنیان اهمیت دارد محیط است و باید شرایطی فراهم شود که مسائل دانش بنیان و شرایط کسب و کار آن حمایت شود.

استاندار گلستان از اختصاص بیش از ۵۰ هکتار زمین به شرکت های دانش بنیان استان خبر داد.

دکتر سیدمناف هاشمی در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) و با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه چرخه علم و ثروت را می توانیم با اقتصاد دانش بنیان تکمیل کنیم، اظهار کرد: ما امروز در حال دستیابی به این مهم هستیم و این نگاه ها به توسعه کشور و استان کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری می توانیم چرخ علم وثروت را در کشور به وجود بیاوریم و این نگاه با توجه به شعار سال می‌تواند به چرخه اقتصادی کشور کمک کند.

استاندار گلستان با بیان اینکه رئیس جمهور در جشنواره شهید رجایی حل مشکلات کشور را در دولت الکترونیک دانستند، بیان کرد: این نکته بیانگر آن است که امروز شرایط خدمت به مردم و سیستم اداری با گذشته متفاوت شده و با استفاده از تکنولوژی و مسائل دانش بنیان می توان شرایط کشور را تغییر دهیم.

دکتر هاشمی افزود: نخبگان افراد حساس هستند و اگر به آنها خوب توجه نشود به طور قطع محیط دیگری را انتخاب می‌کنند و فضای دانش بنیان در گذشته‌های دور در استان رونق نداشت ولی در سال‌های جدید اتفاقات خوبی افتاده است.

وی گفت: پاک علم و فناوری در آق‌قلا و اقداماتی که به شکل مستقل برخی شرکت‌ها انجام دادند بیانگر ظرفیت‌های فراوان استان گلستان است.

استاندار گلستان ادامه داد: هیچ کسی تصور نمی‌کرد بزرگترین شرکت‌هایی چون گوگل و اپل به چنین اقتصادی برسند و خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان رشد خوبی داشتند و به جایگاه مطلوبی دست یافتند.

دکتر هاشمی افزود: در حوزه دارویی و پزشکی، اشتغال‌های اینترنتی در استان رشد خوبی داشت و آخرین جمع‌بندی که در حوزه فناوری و اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات از استان انجام شد استان گلستان در برخی مقوله های شاخص های علم و فناوری رتبه‌های بین چهار تا هفتم را کسب کرده که این موفقیت ها نشان می دهد استان گلستان در بخش دانش بنیان استعداد خوبی دارد.

وی گفت: مباحث در حوزه بهره‌وری کشاورزی با روش نوین و استفاده از حس‌گرها برای کاهش آتش سوزی‌ها در جنگل های گلستان مذاکراتی با وزارت ارتباطات داشتیم.

استاندار گلستان با بیان اینکه استان گلستان از ظرفیت‌های بی شماری برخوردار است و طی این سال ها فرصت‌های خوبی در صنعت، تجارت و گردشگری شکل گرفته است، تصریح کرد: مسیر استان گلستان مسیر توسعه است گرچه این مسیر توسعه ای کند است و رضایت قلبی از سرعت توسعه در استان نداریم اما تلاش می‌کنیم مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم و مسیر بالندگی را در استان دنبال کنیم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه فضای دانش بنیان در سال های دور در استان رونق نداشت، بیان کرد: استان گلستان ظرفیت های قابل توجهی در این حوزه دارد و برخی اقدامات آن برد جهانی دارد.

وی به کمبود عرصه برای در اختیار قرار دادن شرکت دانش بنیان در استان اشاره کرد و گفت: در حالی که شرکت های دانش بنیان در استان اصفهان در وسعت ۵۰۰ هکتاری و در برخی نقاط کشور در وسعت ۱۰۰ هکتاری فعالیت می‌کنند و باید همه جای شهرها را پارک علم و فناوری بدانیم اما متأسفانه زمین زیادی در اختیار پارک علم و فناوری استان نبوده است.

استاندار گلستان ادامه داد: عدم تأمین این عرصه‌ها چند اشکال دارد و یکی از اشکالات مربوط به مسوولانیاست که از گذشته نگاه به پارک و علم و فناوری نداشتند.

دکتر هاشمی گفت: وعده تخصیص بیش از ۵۰ هکتار زمین به پارک علم و فناوری داده شده ولی در مرکز استان این چنین زمینی نداشتیم و تفاهم‌نامه‌ای با جهاد کشاورزی داشتیم که بخشی از این عرصه را تامین کنند و همچنین ۲۰ هکتار در منطقه ویژه اترک و ۲۰ هکتار در شرق استان در گنبدکاووس برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفتیم تا سه منطقه برای پارک علم فناوری در منطقه  آزاد، مرکز استان و بخش خصوصی داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان از فعالیت بیش از ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری استان خبر داد و گفت: ۷۰ هسته در مراکز رشد و فناوری مستقر هستند.

دکتر موسی حسام در این نشست اظهار کرد: همه شاخصه‌های دانش‌بنیانی که جایگاه خوبی قرار نداشت چند پله‌ارتقاء پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری بر اساس محوری که در کشور  وجود دارد وظایف خود را دنبال می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان ادامه داد:  پارک علم و فناوری در استان گلستان در سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شده و قدمت چندانی ندارد و در این مدت اتفاقات خوبی در استان افتاده است.

دکتر حسام گفت: جای استان گلستان در گذشته در همایش و نمایشگاه علمی خالی بود و امروز ظرفیت خوبی در استان ایجاد شده و ظرفیت و شرایط خوبی به ویژه در زیست فناوری داریم.

وی افزود: در پارک علم و فناوری گلستان  تلاش کردیم اجزایی که به فناوری و نوآوری استان کمک می‌کند را ارتقاء دهیم و بر این اساس مراکز رشد و کانون‌های خلاقیت ایجاد شده و شتاب دهنده‌های بخش خصوصی را در استان راه‌اندازی کردیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان یادآور شد: ۱۴۹ شرکت دانش بنیان در استان پذیرش کردیم و مورد حمایت قرار دادیم و  ۷۰ هسته در مراکز رشد و فناوری مستقر هستند و بیش از ۲۳۰ شرکت  و واحد فعال در استان داریم.

دکتر حسام افزود: یکی از گلایه‌های شرکت ها دارند ریزش شرکت های دانش بنیان است و ۲۵ درصد در ارزیابی این شرکت‌ها در استان ریزش داشته و درخواست داریم که  اگر این شرکت‌ها به طور موقت فعالیتی نداشتند شرکت‌های دانش بنیان دسته دوم محسوب شوند.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات شرکت دانش بنیان در گرفتن مجوز و بازار فروش است و توصیه‌ام به همه مدیران این است که به شرکت‌های دانش بنیان باور واعتقاد داشته باشیم و تا جایی که امکان دارد برای آنها بازار فراهم کنیم و مجوزها را برای آنها آسان کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان به مشکلات زیر ساختی پارک و علم و فناور اشاره کرد و گفت: توان پذیرش برخی از شرکت‌های تازه تاسیس را بر این اساس نداریم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.