روز جهانی خاک گرامی باد

چهاردهم آذرماه ( ۵ دسامبر) روز جهانی خاک است. و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با توجه به رسالت و ماموریت های ویژه، روز جهانی خاک را با افتخار و احترام پاس می دارد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این بزرگداشت با هدف گسترش توجه جامعه به اهمیت موضوع خاک، آگاهی بخشی عمومی درباره ضرورت های حفظ و جلوگیری از آلودگی، فرسایش و تخریب و تغییرکاربری خاک و ترویج روش های بهره برداری بهینه از آن صورت می گیرد. مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک روز چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷ در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان واقع در شهرستان گرگان برگزار می گردد که در این مراسم آقای دکتر اسدی سخنرانی تحت عنوان کشاورزی حفاظتی ضامن خاکهای سالم ایراد خواهدد نمود. آب و خاک اصلی ترین ارکان کشاورزی در هر کشور است. خاکها بیش از ۹۵ درصد غذای ما انسانها را تولید می کنند. عواملی چون رشد شهرنشینی، ساخت و سازها و تغییرکاربری های بی رویه، ازدیاد زباله‌های شهری و صنعتی و جذب شدن برخی مواد شیمیایی در خاک، حفاری‌های معادن، چرای بی‌رویه دام‌ها، استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها و مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی، خاک ورزیهای سنگین و تردد بیش از حد ماشین های کشاورزی و شخم و یسک زمین و دستکاری بیش از حد اراضی برای تولیدات کشاورزی به فرسایش و آلودگی خاک و تخریب خاک و زمین های حاصلخیز می‌انجامد. روز جهانی خاک فرصتی است برای آگاهی بخشی عمومی درباره ضرورت های حفظ خاک و زمین های کشاورزی، تشریح خطرات ناشی از آلودگی، فرسایش و تغییرکاربری و تحریب خاک به عنوان یکی از ارکان محیط زیست و کشاورزی، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و اقشار مختلف، بررسی چالش‌ها و معضلات گوناگون پیش روی این عنصر حیاتی و ارائه راهکارهای عملی و علمی برای حفاظت از خاک.
در این راستا و به ‌منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از نابودی آن در سال ۲۰۰۲ بر اساس پیشنهاد اتحادیه جهانی علوم خاک، روز پنجم دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شد تا دولت‌ها، سیاست‌گذاران و فعالان بخش خصوصی به‌طور جدی به تکاپو افتاده و برای رفع نواقص، اصلاح روش‌ها و بهبود اوضاع کیفی خاک‌ها چاره‌اندزیشی کنند. این روز به پیشنهاد کشور تایلند و با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO)، به نام روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است. این روز جهانی یک بزرگداشت سالانه است که به نمایان‌سازی اهمیت خاک برای جوامع در سرتاسر جهان کمک می‌کند و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را آشکار می‌سازد. طی چندین سال پس از تصویب این روز، سالانه کنفرانس‌ها، نشست‌ها و جلسات گوناگون پیرامون این موضوع در کشورهای مختلف دنیا در تاریخ مذکور برگزار و در جهت بزرگداشت اهمیت خاک و اطلاع‌رسانی به اقشار مختلف مردم تلاش می‌شود. حتی در بعضی از کشورها مانند آلمان، هفته خاک تعیین و طی آن مراسم مختلفی برگزار می‌شود. سازمان ملل متحد نیز با توجه به اهمیت موضوع، سال ۲۰۱۵ را به‌عنوان سال جهانی خاک‌ها، برای تبیین اهمیت این منبع عظیم خدادادی تعیین کرده است.
“روز جهانی خاک”، اهمیت خاک را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعت و ایفاکننده نقش اساسی در حیات انسان از نظر سهم مؤثر در امنیت غذایی، تأمین آب سالم، تنظیم هوا و سایر کارکردهای زیست‌محیطی خاک به بشر گوشزد می‌کند. برای تشکیل هر سانتی متر خاک، این منبع ارزشمند حیات، به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ سال زمان نیاز است که این مدت در مقایسه با عمر یک انسان بسیار زیاد است و به همین علت خاک به‌عنوان یکی از منابع غیرقابل تجدید در نظر گرفته می‌شود . شعار امسال روز جهانی خاک که از طرف فائو تعیین گردیده عبارت است از: برای آلودگی خاک راه حل باشید . .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.