بازدید مدیران روابط عمومی استان گلستان از خلیج گرگان

با دستور دکتر حق شناس استاندار گلستان و با هدف آگاهی بخشی، مدیران روابط عمومی دستگاه های مختلف علمی، آموزشی و اجرایی استان روز دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ از خلیج گرگان در محل دریای نوکنده بازدید کردند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه نمایندگانی مرکب از متخصصان ادارات کل آب منطقه ای، محیط زیست، امور ماهیان خاویاری طی این بازدید گزارشی از وضعیت فعلی خلیج برای حاضران ارائه کردند.
لازم به ذکر است، استاندار گلستان از بدو ورود به استان، موضوع نجات خلیج گرگان را مجدانه در دستور کار قرار داده و تاکنون پیگیری های مؤثری نیز انجام شده است.
دکتر حق شناس با اشاره به اینکه سالانه در ۶ میلیون متر مکعب از سواحل کشور لایروبی صورت می گیرد، تأکید کرده است: حجم لایروبی خلیج گرگان تنها ۷۵۰ هزار متر مکعب است که به عنوان یکی از راهکارهای نجات این مکان ارزشمند به شمار می آید.
استاندار گلستان اظهار می دارد: با توجه به اینکه خلیج گرگان منبع و مخزنی از ماهیان خصوصاً ماهیان خاویاری است و به دلیل اینکه خشک شدن این خلیج خطر ریز گردها را به دنبال دارد ما نمی توانیم زمان را از دست بدهیم و باید هرچه سریعتر علاج بخشی لازم را صورت دهیم.
خلیج گرگان با وسعت ۴۰ هزار هکتار در معرض خشک شدن است و تا کنون به دلیل عدم ورود مناسب آبهای شور و شیرین، قریب به ۱۰ هزار هکتار آن خشک شده است و اگر احیا و نجات آن انجام نشود، این خلیج ظرف ۴ سال آینده خشک خواهد شد و آثار زیان بار محیط زیستی آن استان را فرا خواهد گرفت.
خلیج گرگان ظرفیتی در عرصه آبزیان خصوصاً ماهیان خاویاری است که در صورت خشک شدن می تواند عواقب جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی برای استان داشته باشد.
خلیج گرگان با طول ۷۰ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتر ظرفیتی منحصر به فرد برای ورزش های آبی است.