برگزاری کارگاه آموزشی و جلسه فنی محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با مروجان مسئول پهنه شهرستان آزادشهر

جلسه فنی محققان معین مرکز تحقیقات کشاورزی استان، با کارشناسان و مروجان مرکز خدمات دهستان خرما رود و نگین شهر مدیریت کشاورزی شهرستان آزادشهر باحضور دکتر علیرضا صابری، دکتر کریم نوبری و دکتر محمدرضا پهلوان راد پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در راستای اجرای شایسته طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و به منظور ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین مروجان پهنه و محققان در خصوص تبادل اطلاعات و انتقال یافته های تحقیقاتی، جلسه حضور محققان معین مرکز تحقیقات استان، با مروجان مسئول پهنه تولیدی مرکز خدمات دهستان خرمارود و نگین شهر مدیریت کشاورزی شهرستان آزادشهر برگزار شد.
دراین برنامه در خصوص:
-شرکت در جلسه کارشناسی بخش خرما رود آزادشهر، بررسی مسائل و ارایه راهکارهای لازم برای کنترل آفات و علف های هرز و تغذیه مناسب محصولات تابستانه، ارائه توصیه های تغذیه­ای به کشاورزان
– بازدید از مزارع منطقه بخصوص شالی زارها و و ارائه راهکار­های عملیاتی در خصوص کنترل علف های هرز و آفات
-تبادل نظر در خصوص نحوه حفظ گونه های بومی دامی استان و هماهنگی و برنامه ریزی برای بازدید از مرغداری و دامداری آقای بذرافشان و ارائه کارگاه و کلاس آموزش در زمینه: به زراعی، خاک شناسی، علوم دام و گیاه پزشکی و دیگر مسائل مختلف فنی منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در انتهای برنامه با توجه به توضیحات مسئول مرکز که سطح زیر کشت محصولات را عنوان کرد: (سویا ۲۸۰، آفتابگردان ۱۲۰، ذرت علوفه ای ۱۶۰، کنجد محلی ۱۸، ماش ۳۰ و شالی ۱۵۰۰ هکتار) و در خصوص مسائل مختلف فنی این محصولات و گیاهانی که در منطقه پتانسیل تولید اقتصادی دارند، توصیه فنی و پیشنهادات به شرح زیر ارایه شد:
-معرفی سلمه تره به عنوان علوفه با کیفیت بخصوص برای مناطق لب شور و تبادل نظر در خصوص نحوه صحیح زراعت و توسعه چغندر در استان با حضور چغندر کار منطقه جوین.
-نحوه صحیح سمپاشی و تهیه غلظت مناسب آفتکش ها با عنایت به امکانات موجود توضیح داده شد، سنین مختلف آفات ذرت، بخصوص ساقه خوارها و میزبان مشترک آفات و بیماریها تشریح شد.
– تاکید به مصرف هیومیک اسید در مزارع برنج به خصوص مزارعی که به صورت مستقیم (خشکه کاری) کشت شده اند و توصیه به محلول پاشی ریزمغذی ها.
– در خصوص حفظ ذخایر ِژنتیکی بخصوص ذخایر دامی و خطر از بین رفتن آنها تاکید شد و سازگاری و مقاومت گونه های بومی به شرایط محیطی یاد آوری شد. مثلا سهولت تردد گوسفند زل در ارتفاعات به عنوان نمونه مقایسه گردید.