برگزاری کمیته فنی چغندرقند استان گلستان با حضور محققان مرکز تحقیقات و آموزش

دومین کمیته چغندر قند استان با حضورمدیران، محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، معاونان فنی وکارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای استان، کارشناسان کشت و صنعت جوین و نماینده کشاورزان در دفتر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای این جلسه مهندس موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی ضمن خیر مقدم گویی به برنامه ریزی لازم جهت کشت پاییزه چغندرقند اشاره نمود. موسی خانی به ابلاغ برنامه کشت ۳۰۰۰ هکتار چغندرقند برای سال زراعی در استان اشاره و افزود خوشبختانه تا کنون ۲۲۰۰ هکتار قرارداد کشت این محصول با کشاورزان منعقد گردیده است که از لحاظ سطح زیر کشت و تعداد پیمانکاران نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته ایم. وی در ادامه نسبت به تهیه بسته های ترویجی و آموزشی مرحله کاشت چغندرقند و توزیع آن در سطح شهرستانها خبر داد. در ادامه مهندس درخشانفر کارشناس کشت و صنعت جوین در خصوص نزدیک شدن به زمان کاشت افزود تا کنون ۱۳ دستگاه تراکتور و کارنده به استان منتقل شده است و با توجه به افزایش سطح بدنبال افزایش وسایل نقلیه مناسب کاشت هستیم. وی همچنین از تامین بذر، سموم علف کش و کودهای ریز مغذی اشاره و افزود خوشبختانه در این خصوص نگرانی وجود ندارد. وی در پایان توصیه نمود که با توجه به زمان باقی مانده کشاوزان نسبت به اماده سازی زمین اقدام نمایند.
در ادامه مهندس عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های صورت گرفته در خصوص برگزاری کارگاههای آموزشی مراحل مختلف کشت چغندرقند تاکید نمود. وی همچنین ازتامین اعتبار برای دریافت تسهیلات به چغندرکاران اشاره و افزود چغندرکاران می تواند با در دست داشتن قرارداد نسبت به دریافت تسهیلات اقدام نمایند.در پس از بحث و تبادل نظر در خصوص تسهیل در فرایند کاشت این محصول در استان مواردی به تصویب رسید.