برگزاری روز مزرعه سویا و کنجد در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان

روز مزرعه سویا و کنجد در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان شنبه ششم مهر ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، برنامه آموزشی – ترویجی روز مزرعه هر ساله به منظور آموزش، ارتقا و آشنائی کارشناسان، مروجان و کشاورزان پیشرو با آخرین دستاوردهای بخش تحقیقات در رابطه با محصولات مختلف کشاورزی برگزار می شود.
در این برنامه نیز گروهی از کارشناسان و کشاورزان و مروجان استان گلستان از طرح های در دست اجرا و دستاوردهای جدید و ارقام این محصول در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان بازدید و از نزدیک از طرح ها و ایده های نو و آشنائی با مسائل و مشکلات این حوزه، با محققان مربوطه بحث و تبادل نظر کردند.
در این آیین ابتدا مهندس علی موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی ضمن خوش آمد گویی، درباره سیمای کنجد و سویا استان و نیز اهمیت این دو محصول نکاتی را بیان کردند. سپس مهندس محسن باقری در رابطه با موارد به زراعی این دو محصول نکاتی را بیان کردند و در ادامه دکتر کمال پیغام زاده محقق دانه های روغنی در مورد چالش ها و فرصت های پیش­ رو دانه های روغنی از جمله کنجد و سویا مطالبی را متذکر شدند. ایشان با معرفی ارقام اصلاح شده و ارقام بومی کنجد و مقایسه آنها با اکوتیپ­های کنجد نیمه شکوفا متحمل به ریزش، به مزایای این اکوتیپ­ها که شامل تحمل به ریزش، پتانسیل عملکرد بالا، قابلیت برداشت مکانیزه و … اشاره کرد و در مورد نکات فنی و تجربی کاشت، داشت و برداشت توضیحات جامع ارائه داد. در ادامه دکتر شهریار کیا، مهندس علیرضا ساوری نژاد، دکتر سمانه ملک شاهکویی و دکتر محبوبه شریفی در مورد کنترل بیماری ها، آفات و علف های هرز مزارع کنجد و سویا مطالب فنی را ارائه دادند و در پایان به پرسش های این حوزه و موانع تولید و توسعه این محصول در استان پاسخ داده شد.