حضور دکتر حق شناس استاندار گلستان در ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله گرگان

دکتر هادی حق شناس استاندار گلستان ضمن بازدید از برنامه ها، طرح ها، مزارع تحقیقاتی، و گنجینه دستاوردهای پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در آیین برداشت مزارع پژوهشی گندم در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ حضور یافت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که با همراهی دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز، دکتر کیانی معاون پژوهش و فناوری، دکتر قدس ولی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی، روسای بخش ها و واحدهای تحقیقاتی و آموزشی انجام شد، دکتر حق شناس از فعالیت ها و دستاوردهای تحقیقاتی این مرکز بازدید و در جریان روند فعالیت های پژوهشی و آموزشی این مرکز در  استان قرار گرفت.

در این برنامه که در کنار مزارع تحقیقاتی در آستانه برداشت برگزار شد دکتر فرجی رییس مرکز در خصوص ویژگی های دستاوردهای جدید غلات تو ضیحاتی را ارایه نمود و در ادامه دکتر حبیب اله سوقی عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی و پژوهشگر غلات، گزارش فاخر برنامه ها، دستاوردها و یافته های تحقیقاتی غلات را ارایه داد و به معرفی روشنی از بخشی از فعالیت های مرکز بزرگ  تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، پرداخت.

محقق غلات مرکز در بخشی از سخنان خود در خصوص ارقام و لاین های جدید گندم در استان گلستان گفت: نقش ارقام جدید در جهش تولید و افزایش عملکرد و تولید گندم در استان گلستان به طور روشنی موثر بوده است به طوریکه محققان مرکز با معرفی ارقام نوین از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۹۵ به طور متوسط ۵۲ کیلوگرم در هکتار، هر سال میانگین عملکرد دانه را افزایش داده اند و در این زمینه ارقام متعدد گندم را به کشاورزان استان معرفی نموده اند. با این وجود هنوز پتانسیل عملکرد گندم در این اقلیم با توجه به حاصلخیزی خاک ها و وجود رطوبت نسبتا مناسب در حد مطلوب نیست و باید ارقام جدید معرفی شوند تا با سازگاری با شرایط مختلف محیطی، فصل زراعی، سیستم های زراعی و دارا بودن تحمل یا مقاومت به تنش های زنده و غیر زنده و خصوصیات کیفی مناسب موجبات افزایش عملکرد و تولید را فراهم آورند.

دکتر سوقی همچنین گفت: در این زمینه در سال های اخیر فعالیت های زیادی توسط محققان غلات مرکز گلستان انجام شده است. لاین‌های N-92-9، N-92-19 و N-93-9 در این ایستگاه در حال تکثیر بذر می باشند. استفاده از این لاین‌های جدید گندم منجر به افزایش متوسط تولید گندم در استان و حفظ ثبات و پایداری تولید گندم و جلو گیری از نوسانات شدید عملکرد در اثر وقوع تنش های شدید محیطی خواهد شد.

ایشان همچنین ادامه داد: سطح کاشت مورد انتظار فقط برای لاین N-92-19 حداقل ۷۰ هزار هکتار در استان گلستان است که به جای رقم مروارید کشت خواهد شد و با توجه به اختلاف عملکرد ۸۵۲ کیلوگرم در هکتار انتظار می رود که تولید استان ۵۹۶۴۰ تن افزایش یاید.

دکتر سوقی با توجه به مزایای رقم فوق گفت: این رقم گندم تحمل بسیار خوب نسبت به بیماری فوزاریوم سنبله دارد که با کاهش یا حتی عدم نیاز به سمپاشی باعث کاهش هزینه کشاورز و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی سموم شیمیایی خواهد شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.