بازدید دکتر بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی از پروژه بررسی امکان استفاده از باقلا در جیره جوجه‌های گوشتی

دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جریان سفر به استان گلستان از روند اجرای پروژه بررسی امکان استفاده از باقلا به جای قسمتی از ذرت و کنجاله سویا در جیره جوجه‌های گوشتی در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹  بازدید کرد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که با حضور دکتر حق شناس استاندار گلستان، دکتر اسماعیل خانیان، ریاست موسسه علوم دامی کشور، دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان، دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و گروهی از محققان وکارشناسان و متخصصان علوم دامی استان گلستان و اصحاب رسانه و دکتر فاطمه شیخ مجری مسئول پروژه و دکتر یوسفی مجری پروژه انجام شد استاندار گلستان با بیان اینکه یکی از مواد اولیه و تامین کننده خوراک مرغ، ذرت و سویا است که وارداتی است، اظهار کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان اقدام به کشت نوعی باقلا نموده که می تواند حداقل ۳۰درصد واردات دانه های روغنی خوراک طیور را کاهش دهد.

دکتر هادی حق شناس افزود: طبیعتا این محصول، منجر به یک تغییر و تحول عمده در صنعت مرغ ایران خواهد شد و در ابتدا در گلستان اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: این باقلا به خاطر آب و هوا در استان گلستان قابل کشت است و مواد اولیه برای خوراک طیور در داخل استان تامین خواهد شد.

دکتر حق شناس یکی از مزیت‌های نسبی استان گلستان را بحث صنعت مرغداری دانست و گفت: استان گلستان در همه قسمتهای بخش کشاورزی مزیت نسبی در کل کشور دارد.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۲ درصد مرغ ایران از استان گلستان تامین شد و امسال قطعا بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: تولید این محصول، نوید بخش برای صنعت مرغداری استان گلستان است که دیگر نگران واردات دان از خارج نباشند و امروز ۱۰۰% در داخل استان تامین خواهد شد.

دکتر فاطمه شیخ مجری مسئول پروژه در این خصوص گفت:  پس از معرفی نخستین رقم بدون تانن و قابل برداشت مکانیزه باقلا کشور “رقم مهتا” طرح جامعی در ارتباط با بهره گیری از باقلا در جیره طیور و خوراک دام با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان  در این مرکز آغاز و هم اکنون در حال اجرامی باشد و یکی از زیر پروژه‌های این طرح جایگزینی سطوح ۳۰-۱۰ درصدی باقلا بدون تانن با کنجاله سویا و دانه ذرت در دست اجرا می‌باشد.

در این برنامه دکتر کامبیز بازرگان و دکتر اسماعیل خانیان ضمن تقدیر از مجریان طرح و مدیریت و پیگیری های مرکز در اجرای بهینه آن، نقطه نظرات و دیدگاه های خود را بیان نمودند.

شایان ذکر است دستاوردهای تحقق این مهم، نقش مهمی در تامین جیره طیور ایفا خواهد کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.