بازدید رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از مراحل تهیه خزانه چغندر قند در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس

دکتر حسن مختارپور رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از مراحل تهیه خزانه چغندر قند در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان  بازدید نمود.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه دکتر مختارپور ریاست بخش به همراه محققان و اعضای کمیته فنی بخش دکتر فاطمه شیخ معاون بخش و محقق حبوبات و دکتر صابری محقق چغندرقند، از مراحل تهیه بستر خزانه کشت نشایی چغندر قند در ایستگاه بازدید نمودند و محققان گنبد: دکتر حقیقی رئیس به اتفاق دکتر یاراحمدی محقق چغندر قند ایستگاه، مراحل انجام شده برای آماده سازی بستر خزانه را تشریح کردند.

لازم به ذکر است تامین آب آبیاری در بسیاری از مناطق کشور یکی از بزرگترین چالش‌های کشاورزی در کشور است. همچنین مصرف بیش از اندازه سموم دفع آفات، علف کش‌ها و کودهای شیمیایی از دیگر عوامل مشکل ساز در بخش کشاورزی است. بنابراین هر روشی که کارایی مصرف این نهاده‌ها را بالا ببرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. یکی از این روش‌ها به کارگیری روش کشت نشایی می‌باشد. با انجام کشت نشایی در چغندر قند می‌توان در صورت تاخیر در شروع بارش‌های پاییزه مراحل آماده سازی زمین را تا شروع بارندگی‌ها به تاخیر انداخت.

با توجه به محدود بودن سطح خزانه (حدود ۳۰۰-۲۵۰ متر مربع برای یک هکتار) در مصرف آب، کود شمیایی، علف کش صرفه جویی می‌شود. همچنین در کشت بذر می‌بایست دو برابر میزان تراکم مورد نیاز بذر کشت شود و بعد از سبز مزرعه عملیات تنک انجام شود که با انجام نشا کاری در میزان بذر مصرفی نیز صرفه جویی می‌شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.