برگزاری همایش  فرهنگ و مدیریت جهادی، امنیت غذایی در گرگان

همایش فرهنگ و مدیریت جهادی، امنیت غذایی، در راستای تحقق شعار سال، با حضور حجت الاسلام ربانی مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، دکتر مجتبی خیام نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، دکتر امانپور مسئول کانون جهادگران، دکتر مختارمهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، حجت الاسلام سائری مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان، دکتر ابوالفضل فرجی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، معاونان، مدیران و جمع کثیری از کارشناسان ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ در محل سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای این همایش دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، ضمن خوش آمد به میهمانان و تقدیر از برگزار کنندگان، در سخنانی با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری این همایش و با تاکید بر توجه به فرهنگ و مدیریت جهادی و نقش غیر قابل انکار آن در امنیت غذایی گفت: سیاست سازمان جهاد کشاورزی این است که بتواند الگوی حرکتی و برنامه ی مدون برای عملیاتی کردن گام دوم انقلاب در راستای اقتصاد مقاومتی پیاده کند.

وی افزود: استان گلستان ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و سالانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی تولید می کند برنامه داریم با توکل به خدا و تلاش و همت کشاورزان و تولیدکنندگان سختکوش استان این میزان را طی پنج سال آینده به ۷ میلیون و پانصد هزار تن برسانیم.

دکتر مهاجر افزود: خداوند را شاکریم که توانسته ایم در تولید ۱۵ محصول مقام اول تا پنجم را به دست آوریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنانش با اشاره به توفیقات ارزشمند سازمان در سالهای اخیر از جمله توسعه شهرک های کشاورزی، اجرای طرح های زهکشی که سالانه ۷۰۰ هزار تن به تولیدات بخش کشاورزی می افزاید و توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی و… گفت: امیدواریم بتوانیم همه با هم در راستای امنیت غذایی گام های بلندی برداریم.

در ادامه ی همایش حجت الاسلام سائری مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی لازم برای برگزاری این رویداد آغاز و مقرر شد این همایش به میزبانی استان گلستان و به صورت ملی برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فرهنگ و مدیریت جهادی گفت: فرهنگ جهادی  مبتنی بر مشارکت داوطلبانه عامه مردم است.

وی افزود: فرهنگ اسلامی، دارای ساختار اعتقادی و ایمانی و مبتنی بر ارزش های دینی، اخلاقی، احساس تکلیف و وظیفه و مسئولیت پذیری است.

در ادامه حجت الاسلام ربانی مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی در سخنانی با تشریح و تبیین مدیریت و فرهنگ جهادی گفت: مشکلات بخش کشاورزی با تلاش و همت و اندیشه و مجاهدت متخصصین و دانشمندان این عرصه حل شدنی است.

وی افزود: محققان، افسران میدان امنیت غذایی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مهم ترین چالش های بخش کشاورزی گفت: کاهش ۱۷ درصدی بارش در ۴۰ سال اخیر، افزایش ۱۷ برابری چاه های عمیق و کاهش ۷۳ درصدی آبدهی متوسط چاه ها در ۴۰ سال اخیر و راندمان و بهره وری آبیاری پایین از مهم ترین این چالش هاست اما یقین داریم که همه با هم می توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

در ادامه دکتر قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه اقتدار امروز ایران اسلامی مرهون خون شهدای عزیز و مدیون فداکاری های جهادگران است گفت: مدیریت جهادی مدیریت وجدان های بیدار است.

سپس دکتر خیام نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی از رشد نسبتا خوبی برخوردار است و این موضوع بسیار امیدوارکننده است.

وی افزود: افزایش تولید در واحد سطح مهم ترین کار ماست و از انجا که بخش کشاورزی ظرفیت بسیار بالایی دارد و بنابراین با تلاش و استمرار می توانیم به اهداف متعالی این بخش برسیم.

دکتر خیام نکویی گفت: با توجه به بحران آبی، عده ای می گویند میزان تولیدات ما در سالهای آتی کاهش خواهد یافت اما ما معتقدیم ۱۸۰ میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت و البته حفاظت از منابع پایه به ویژه منابع خاک را هم در دستور کار داریم.

وی افزود: امیدواریم این همایش کمک کند که با فرهنگ و مدیریت جهادی اهداف خود را برای ارتقای کیفیت تولید و پایداری تولید محقق کنیم.

در ادامه دکتر منتظری نماینده مردم گرگان و‌ آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: گلستان به جهت مزیت های نسبی با استان های دیگر استان متفاوت است. این استان از چهارده اقلیم جغرافیایی ۱۱ اقلیم جغرافیایی را در خود جای داده است وجود اقوام مختلف و ظرفیت های منحصر به فرد استان گلستان را شاخص کرده است اما با این وجود از فقر و‌ محرومیت رنج می برد.

 وی افزود: مدیریت جهادی باید به باور تغییر کند تا شاهد تحول باشیم.

تشریح جزییات سند ملی امنیت غذایی در همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی در گرگان

در نوبت عصر این همایش دکتر اسکندر زند عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و دبیر سند ملی امنیت غذایی ضمن تشریح این سند ملی گفت: دسترسی کافی به مواد غذایی برای همه مردم جزو  مهم ترین دغدغه های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به چالش های کلان امنیت غذایی در کشور گفت: امنیت غذایی که مساله ی مهمی است باید در کشور جایگاه ویژه ای داشته باشد.

دکتر اسکندر زند در ادامه سخنانش گفت: ۱۵ مرکز مطالعات امنیت غذایی در کشور داریم که باید استفاده بهتر و بهره ی بیشتری از این مراکز ببریم. متاسفانه ما  در زمینه امنیت غذایی در همه ابعاد راهبرد نداریم.

وی به ویژگی های سند ملی امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: این سند واقع بینانه، قابل اجرا و قابل پایش است و مبتنی بر اسناد بالادستی و دانش بنیان است.

در پایان این همایش علمی، دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، بیانیه پایانی همایش را قرائت کرد و سپس از  نویسندگان ۱۶ مقاله برتر ارایه شده به همایش، برندگان مسابقه و… با اهدای جوایزی تقدیر شد.

شایان ذکر است جلسات تخصصی جمع بندی کمیسون های این همایش در روز چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ در محل سالن پروفسور ارشاد برگزار و نحوه و کیفیت و روند اجرایی شدن برنامه های مکتوب، مدون شد.

همچنین در طول برگزاری دو دوره این همایش، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ضمن میزبانی دبیرخانه و سلسله جلسات برنامه ریزی و گفتگوی کمیسیون ها، به عنوان ستون اصلی این رویداد بوده و پتانسیل علمی، فنی و مهارتی محققان این مجموعه، نقش اصلی در برنامه ریزی و  برگزاری شایسته این رویداد داشته است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.