برگزاری جلسات الگوی کشت کارگروه دانه‌های روغنی الگوی کشت در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

سلسله جلسات موفقی در راستای هم اندیشی، برنامه ریزی و اجرای سند الگری کشت در استان، در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و بخش تحقیقات زراعی و باغی در حال برگزاری و پیگیری می باشد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر فاطمه شیخ رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی این مرکز ضمن بیان این مطلب گفت: در همین راستا، با توجه به برنامه هایی که پیشتر از سوی محققان این بخش در راستای اجرای این رسالت مورد گفتگو و طراحی قرار گرفته بود دومین جلسه کمیته فنی و کارگروه دانه‌های روغنی استان و با موضوع برنامه عملیاتی الگوی کشت ابلاغی سویا در محل این بخش با حضور متخصصان این حوزه: دکتر مساوات معاون پژوهشی مرکز، دکتر کیانی دبیرکمیته الگوی کشت مرکز، دکتر فرجی مسئول تیم تحقیقاتی دانه‌های روغنی، دکتر آبیار کارشناس اقتصادی، محققان بخش‌های تحقیقات گیاهپزشکی، خاک و آب، زراعی و باغی، مهندس موسی‌خانی رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی و کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد که یکی از مفیدترین جلسات برنامه ریزی و اجرای این مهم در استان بوده است.

در ابتدای این نشست، دکتر شیخ رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی اظهار داشت: در برنامه ابلاغی الگوی کشت درصد قابل توجهی افزایش سطح زیر کشت برای محصولات دانه روغنی ابلاغ و سطح زیر کشت کلزا و سویا به ترتیب برابر ۷۰۰۰۰ و ۳۵۰۰۰ هکتار پیش‌بینی شده‌است، برای نیل به این هدف ضروری است همه جوانب موضوع از جمله نظارت بر سطح زیر کشت تولیدی، الزامات اولیه افزایش سطح زیر کشت، از جمله تامین هسته‌های بذری، اجرای پروژه هایی درخصوص به زراعی، به نژادی و جانمایی محصولات دانه روغنی در استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقای تولید، در دستور کار قرار گیرد.

سپس برنامه عملیاتی سویا توسط دکتر فرجی ارائه شد. در این بخش در مورد سطح زیرکشت و تولید سویا، برش استانی، آب مورد نیاز، مهمترین چالش های توسعه کشت، برنامه‌های تحقیقاتی، برنامه‌های اجرایی و برنامه های ترویجی، توضیحاتی ارائه شد.

در بخش دیگر برنامه، دکتر کیانی بر نقش مشوق­های اقتصادی بصورت شفاف برای متقاعد ساختن کشاورزان جهت پذیرش الگوی کشت پیشنهادی و در نهایت اجرای آن تاکید کرد. ایشان همچنین در ادامه گفت: برای دستیابی به نتایج مورد انتظار چه از نظر مساحت و چه از نظر شاخص­های ارتقای تولید، بهره وری آب و انرژی و … تشکیل کارگروه های محصولی/موضوعی در هماهنگی با راهبران اصلی در دستور کار بعدی قرارگیرد.

در ادامه جلسه مهندس موسی‌خانی گزارشی از وضعیت مزارع کلزا در سال زراعی جاری را  ارائه نمودند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.