مصاحبه تلویزیونی محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۱

مصاحبه سیمای جمهوری اسلامی ایران با دکتر محمد تقی فیض ­بخش، محقق گیاهان علوفه ­ای بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در خصوص دستاوردهای پژوهشی گیاهان علوفه­ ای انجام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این گفتگو که در محل ایستگاه تحقیقاتی چالکی انجام شد دکتر فیض­ بخش بیان نمود که با توجه به روند فعلی گرم شدن کره زمین  و خشکسالی های آینده، وارد کردن گیاهان علوفه ای با نیاز آبی پایین یکی از مهمترین راهکارهای تامین علوفه مورد نیاز دامداری­ ها است. یکی از مهمترین این گیاهان سورگوم علوفه ای است این گیاه نیاز آبی پایین تری نسبت به ذرت داشته و عملکرد علوفه آن نیز بالاتر از ذرت است.

وی اظهار داشت که با توجه به نیاز آبی بالای ذرت علوفه ای که سبب محدودیت کشت این محصول شده است، سورگوم می تواند به صورت سیلوشده در جیره دام های شیری و پرواری وارد شود و بخشی از نیاز به علوفه و یا سیلاژ مورد نیاز دام ها را تامین کند.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی در ادامه بیان داشت که یکی از راهکارهای صرفه­ جویی در میزان آب مصرفی در تولید علوفه ترویج کشت گیاهان علوفه ای پاییزه است این گیاهان (ترتیکاله علوفه ای، چغندر علوفه ای، جو علوفه ای، شبدر برسیم و…) در استان گلستان با اتکا به نزولات جوی بصورت دیم کشت شده و نیاز آبی بسیار پایین دارند بطوری که با کشت این گیاهان در هر هکتار حدود ۱۰ هزار مترمکعب در میزان آب مصرفی صرفه جویی خواهد شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.