بازتاب حضور و گفتگوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در خبرگزاری ایرنا

گفتگوی دکتر علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با غلامرضا رجایی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی، در خبرگزاری ایرنا بازتاب مناسبی داشت.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، در خصوص روند برنامه های این مرکز و نقش دستاوردهای ارزشمند محققان در توسعه اقتصاد و معیشت جامعه بهره برداران و استان، این رسانه گفتگویی را با دییس این مرکز انجام داده که به شکل زیر بازتاب شده است:

رئیس  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان:

اطلاع‌رسانی، حلقه مفقوده نفوذ تحقیقات علمی در مزارع گلستان است

گرگان – ایرنا – رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: اطلاع‌رسانی از یافته‌های علمی محققان کشاورزی به جامعه بهره‌بردار، حلقه مفقوده نفوذ تحقیقات کاربردی در مزارع استان است که برطرف‌شدن این مشکل به افزایش کمیت و کیفیت تولیدات منجر خواهد شد.

علیرضا صابری روز سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان، افزود: یافته‌های با ارزش ایستگاه‌های تحقیقاتی این مرکز می‌تواند با معرفی به بهره‌برداران در توسعه کشاورزی منطقه و امنیت غذایی کشور نقش موثری ایفا کند.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه رقم گیاه علوفه‌ای «خردل» با تغذیه حداکثری از آب باران، آماده معرفی به بهره‌برداران است ولی به درستی اطلاع رسانی اندک از ویژگی آن تاکنون مورد استقبال بهره‌برداران قرار نگرفت.

به گفته وی گیاه علوفه‌ای خردل، با عملکرد هفت تُن در هکتار، تولید سه برابری در مقایسه با محصول جو در واحد سطح را دارد و استفاده از این گیاه در تغذیه، ضریب تبدیل گوشت در دام را افزایش خواهد داد.

لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش بهره‌برداران کشاورزی

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: میانگین سن بهره‌برداران بخش کشاورزی استان ۵۳ سال است که با سرمایه‌گذاری بیشتر در آموزش بهره‌برداران و جوان سازی نیروی انسانی، نسل جدید کشاورزان گلستان را با اتکا به دانش و علم روز وارد بخش تولید کشاورزی کنیم.

وی افزود: این مرکز، سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش بهره‌برداران را آغاز کرده و به عنوان نمونه در مرکز آموزش شهید «روحانی‌فر» کردکوی، آموزش مهارتی را با توجه به نیاز منطقه در اختیار آموزش‌دیدگان تسهیلات اشتغال قرار می‌دهد.

استفاده از شرکت‌های دانش بنیان

صابری با اشاره به این که کشاورزی گلستان نیاز به استفاده از دانش روز برای ارزش افزوده پایدار در تولید دارد، گفت: طرح استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته و برای همین منظور در ایستگاه تحقیقاتی چالکی، شرکت دانش بنیان مستقر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تحقیقات بخش کشاورزی در استان استقبال خواهد شد.

معرفی ارقام برنج مقاوم به خشکی

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: ارقام برنج «تیسلا» و «گیلانه» مقاوم به کم آبی و با نیاز آبی کم و دوره رشد کوتاه از سوی محققان آماده معرفی است که می‌تواند برای زراعت برنج در استان و عبور از بحران آب بسیار موثر باشد.

وی افزود: در استان گلستان ۴۹ هزار هکتار برنج کشت می‌شود که ۱۵ هزار هکتار نسق و ۱۰ هزار هکتار آب در دسترس برای زراعت آن وجود دارد و باید برای زراعت بقیه زمین ها، محصول جایگزین معرفی شود که با اصلاح بذر صورت گرفته در ارقام برنج، می‌توان این یافته‌ها را به بهره‌برداران معرفی کرد.

به گفته وی راندمان تولید محصول ارقام جدید برنج به‌نژادی شده، با عملکرد رقم‌های «فجر» پرمحصول و «دم سیاه» کم محصول برابری می‌کند.

چالش‌های کشاورزی گلستان

صابری گفت: برای توسعه کشاورزی استان باید دنبال عملیاتی شدن الگوی کشت، استفاده و تقویت شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی و دریافت حق آب کشاورزی از استان‌های مازندران و خراسان بود و یا با عملیاتی کردن طرح شیرین سازی آب خزر و ایجاد گلخانه در نوار شمالی استان چالش‌های این بخش را تا حد زیادی برطرف کرد.

وی بیان کرد: برای داشتن امنیت غذایی با تغییر اقلیم ناچاریم به برنامه‌ریزی مستمر هستیم که یکی از آن معرفی ارقام شور زیست (رقم ساری کلینا، کینوا) به بهره‌برداران برای پایداری امنیت غذایی است.

به گفته وی رقم‌های شور زیست از سوی محققان این مرکز تحقیقات در استان آماده معرفی است و از سال ۹۵ در مزرعه نمونه ارتش، بخشی از زمین‌های بندرترکمن و کردکوی زیر کشت رفته ولی برای توسعه زراعت آن در میان بهره‌برداران نیاز مبرم به اطلاع رسانی دارد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی توسعه کشت گونه‌های شورزیست در گلستان، نداشتن خرید تضمینی و کشت قراردادی برای بهره‌برداران است.

صابری اضافه کرد: رقم «باقلا تانن» که نتیجه یافته یکی از محققان مرکز تحقیقات استان بوده و از آب باران تغذیه می‌کند به دلیل نداشتن قیمت تضمینی و کشت قراردادی، مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفته در حالی که توسعه زراعت این محصول برای تامین تغدیه دام از ظرفیت زیادی برخوردار است.

وی تامین اعتبار برای انجام طرح‌های تحقیقاتی، استفاده از ظرفیت بخش منابع طبیعی مرکز در توسعه طرح‌های آبخیزداری، آبخوانداری و حفظ و توسعه مرتع و جنگل، تخصیص اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های مرتبط برای توسعه بخش کشاورزی استان با انجام طرح‌های تحقیقاتی موردنیاز در این مرکز، تاکید کرد.

فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سال ۱۳۳۶ در گرگان آغاز شد و اکنون دارای ۶ ایستگاه تحقیقاتی و ۲ مرکز آموزشی است که سالانه تعداد زیادی طرح تحقیقاتی در حوزه های منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی، تولید بذر، نهال، گیاه پزشکی و دامپروری از سوی ۶۰ محقق تهیه می شود.

در استان گلستان سالانه حدود ۵ میلیون تُن انواع محصول تولید شد که شامل تولیدات زراعی،دامی، باغی،جنگل و مرتع و صید و ماهیان پرورشی است.

بهره برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل تولید دانه های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که دست کم ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی مشغول هستند و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.