سخنرانی کلیدی پژوهشگر برجسته مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در اولین همایش ملی نخود در دانشگاه رازی کرمانشاه

نخستین «همایش ملی نخود ایران» با حضور جمعی از استادان دانشگاه، دانشجویان، مسئولان، کارشناسان، صاحب نظران و تولیدکنندگانی از سراسر کشور، ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ به میزبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این همایش ملی دکتر محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و‌منابع طبیعی استان گلستان یک سخنرانی کلیدی داشت.
وی با اشاره به واقع شدن‌کشور در منطقه خشک‌و‌نیمه خشک‌کشور و تغییرات اقلیمی و وضعیت کم آبی گفت: کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته‌است. بنابراین تمرکز ما با رویکرد پایداری تولیدات کشاورزی باید روی کشت محصولات دیم و با نیاز آبی کم باشد. در این راستا «نخود» از مهمترین محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم است.
دکتر اسدی در ادامه اظهار داشت: نخود یک محصول مهم و سازگار با اقلیم خشک و کم‌آب در کشور است که در سال‌های گذشته کمتر به آن بها داده شده و استان های کرمانشاه و لرستان نیز از قطب‌های تولید نخود در کشور به شمار می‌روند.
این گیاه برای سامانه های کشت حفاظتی (بی خاک‌ورزی) و به عنوان یک گیاه تناوبی با غلات به ویژه در اراضی دیم بسیار مناسب بوده که یک هکتار کشت آن می تواند تا حد ۱۴۰ کیلوگرم نیتروژن جو‌ را در خاک با استفاده از غده های تثبیت کننده نیتروژن ذخیره نماید. این نیتروژن در گیاه بعدی به سهولت می تواند مورد استفاده واقع شود. چیدن با دست این محصول به صورت سنتی موجب در آوردن بوته همراه ریشه می گردد که کار صحیحی نیست و‌حتما باید بقایای ریشه این گیاه در خاک باقی بماند.
دکتر رضا حق‌پرست دبیر علمی همایش در سخنانی ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار داشت: این همایش با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، دانشگاه رازی، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه صورت گرفته است.
وی از ارسال ۱۶۱ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱۹ مقاله از ۱۷ استان کشور پذیرفته شده که در مدت برگزاری این همایش هفت مقاله به صورت سخنرانی کلیدی، پنج مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه گردید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.