برگزاری دومین جلسه کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دومین جلسه کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارددرخت  به میزبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در محل سالن شهید سلیمانی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر صابری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این جلسه که با حضور کارشناسانی از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و کارشناسان و اعضای هیات علمی مرتبط بخش های مختلف تحقیقاتی این مرکز برگزار شد ابتدا مهندس پارسایی دبیر کمیته این علمی ضمن خوش آمدگویی و ارائه گزارشی از جلسه نخست و همچنین انتظارات دبیر کمیته علمی ملی از این کمیته از اعضا خواست تا با توجه محدویت زمان با جدیت بیشتر در این جلسات شرکت نمایند.در ادامه نیز ایشان با اشاره به نامه ارسالی از سوی دبیر کمیته علمی دکتر علی زاده در خصوص تکمیل جدول تعداد، نوع گونه و محل کاشت پیشنهادی مرکز استان گلستان از واحد اجرا در تکمیل این جدول همکاری نمایند.

در ادامه هر یک از اعضا در خصوص نوع و میزان همکاری واحدهای مختلف استانی و همچنین نقش این کمیته، به بیان نقطه نظرات پرداختند. همچنین  دکتر نیک­نهاد و دکتر علی­عرب نیز آمادگی خود را برای تشریح دو گونه کهور و پالونیا و ارائه مزایا و معضلات احتمالی در خصوص این دو گونه در جلسه بعدی ابراز داشتند. ضمن اینکه جناب دکتر ارزانش با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد ضایعات در مراحل کاشت وجود دارد آمادگی خود را در همکاری با بخش اجرا در زمینه توسعه سیستم ­های تعدیل کننده pH، توسعه دهنده ریشه و سیستم­ های سوپر جاذب اعلام نمود.

در ادامه نهایت، طی تماسی تلفنی با پژوهشگران عرصه منابع طبیعی و جنگلکاری، از قابلیت ­های نرم­ افزار بومی تصمیم­ یار کاشت گونه­ های درختی (EcoPlantSys) که در استان گلستان توسط دکتر قلی­پور رونمایی و اشاره شد که این سامانه تحلیل خودکار از ۱۸-۱۹ شاخص بیوکلیماتیک، ۱۰-۱۲ فاکتور خاک و چندین متغیر فیزیوگرافی (مجموعاً حدود ۳۵ شاخص محیطی) با بهره ­گیری از منطق فازی به مکانیابی و اولویت­ بندی کاشت گونه­ های درختی و مرتعی اقدام نموده و در حال حاضر در قالب نرم ­افزار دسکتاپ ارائه شده و مراحل توسعه نسخه تحت­وب در قالب Web-GIS در حال انجام است و نامبرده اعلام آمادگی خود را جهت همکاری در این زمینه با کمیته علمی اعلام نمودند.

پس از جمع بندی جلسه توسط دکتر صابری رئیس کمیته علمی، مصوبات این جلسه از جمله: استعلام از دبیرخانه ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیون درخت برای کلیه ابهامات و اطلاعات مورد نیاز کمیته علمی استان، ارائه محدودیت ­ها و مزایای کاشت کهور ایرانی و پالونیا، ارائه و بررسی تفصیلی سامانه EcoPlantSys جهت پیگیری به تصویب رسید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.