برگزاری کارگاه آموزشی”  آبیاری در شرایط خشکی – کم ابیاری”  به همت استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دکتر علیرضا کیانی عضو هیات علمی و استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در کارگاه آموزشی آبیاری در شرایط خشکی و با موضوع کم آبیاری و ارایه یک برنامه کاربردی برنامه ریزی آبیاری در مزرعه به عنوان مدرس برای کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان به ارایه آخرین دستاوردهای این حوزه پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در محل واحد آموزش شهید حاجی کریمی گرگان انجام شد دکتر کیانی در بخش اول این کارگاه مفهوم کم آبیاری را در مقابل مفاهیم آبیاری کامل، آبیاری تکمیلی و دیم را برای حاضران تشریح نمودند. ایشان توضیح دادند که هدف اصلی در کم آبیاری افزایش بهره­ وری آب است و آنرا یکی از راهکارهای بهینه سازی مصرف آب که طی آن به محصولات زراعی اجازه داده می شود تا مقداری تنش رطوبتی را در طول فصل رشد تحمل نمایند، بر شمردند. کم آبیاری معمولا در مناطقی قابل استفاده است که ضریب فراوانی آب به زمین کمتر از واحد است و کمبود منابع آبی یکی از مشکلات جدی است و بطور طبیعی با کم شدن نیاز آبی گیاه، عملکرد نیز کاهش می­ یابد.

پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی در بخش دیگری از کلاس روش­ های مختلف اعمال کم­آبیاری در مزرعه را برای حاضران توضیح دادند و اشاره کردند باید به طریقی از این نوع مدیریت استفاده کرد که ضمن کاهش مصرف آب، عملکرد بطوری جدی کاهش پیدا نکند. شناسایی گیاهان متحمل به خشکی با استفاده از ضریب واکنش گیاه به آب، شناسایی مراحل رشد گیاه که در مقابل کمبود آب حساسیت کمتری دارند و همچنین ارقام یک گونه گیاهی که مقاومت بیشتری در مقابل کم آبی دارند را به عنوان عواملی دانستند که می توانند در هنگام استفاده از کم ­آبیاری عملکرد مناسبی هم دریافت کرد.

پژوهشگر مروج ارشد کشور، برخی از مصداق ­ها حاصل از نتایج پژوهشی در خصوص کم آبیاری در پایلوت های تحقیقاتی را که در استان گلستان روی ارقام مختلفی از گیاهان نظیر گندم و سویا انجام داده اند را نیز برای کارشناسان ارایه دادند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.