برگزاری وبینار آموزشی کاشت، داشت و برداشت زعفران

وبینار آموزشی کاشت، داشت و برداشت زعفران با ارائه فاطمه شاملو  مربی فنی و حرفه ای آزادشهر، بصورت وبیناری در روز دوشنبه مورخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ از استودیو شاک مرکز (vc.areeo.ac.ir/ch/golestanch) برای کارکنان و بهره برداران بخش کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان،عمر زعفران در روستای وامنان استان گلستان به حدود ۲۰ سال می‌رسد اما با وجود قدمت کم کشت، به دلیل مرغوبیت زمین در کنار همت اهالی و تولید نسبتا فراوان، چندی قبل پروانه کاربرد “علامت استاندارد اجباری” زعفران وامنان صادر شد و این محصول روستا در مسیر تجاری‌شدن قرار گرفت.

روستای کوهستانی وامنان از توابع شهرستان آزادشهر با آب و هوای معتدل در تابستان و سرد در زمستان افزون بر ۲ هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر ساکنان آن از طریق کشاورزی سنتی با کاشت گندم، جو و دامپروری به سختی امرار معاش می‌کردند اما زراعت زعفران و گرایش اهالی به ایجاد مزارع جدید در زمین‌های کوچک و بزرگ زعفران، نام این روستا را برسر زبان‌ها انداخت.

شاید بخت با آن ها یار بود که یکی از اهالی به فکر کشت زعفران افتاد و با کاشت طلای سرخ در گوشه باغچه خانه اش مسیر اقتصاد روستا را تغییر داد.

محصول و درآمد مناسب اهالی را وادار کرد به جای کاشت غلاتی که درآمدش به زحمت درو و جمع آوری‌اش نمی ارزید ، کاشت محصول جدید را امتحان کنند که نتیجه آن توسعه کاشت زعفران به حدود ۳۰۰ هکتار زمین این روستا است.

اهالی وامنان با کاشت زعفران به درآمد قابل قبولی رسیدند و علاوه بر ایجاد انگیزه در جوانان برای حضور در روستا، افراد مهاجرت کرده را هم ترغیب به دست کشیدن از زندگی شهری و بازگشت به روستا کردند.

وامنان حالا آن روستای بی نام و نشان ۲۰ سال قبل نیست؛ زعفران این روستا آرام آرام در حال تبدیل شدن به برندی جهانی است و از رقیبان داخلی سبقت گرفته و می خواهد به ویترین بازارهای اروپایی برسد.

زراعت زعفران وامنان در مسیر جهش تولید که طی سال های اخیر رو به توسعه گذاشته، با تلاش اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی روستا و دریافت مجوز بسته‌بندی و برندسازی در مسیر رقابت با سایر برندهای داخلی و صادرات و موفق به دریافت برند زعفران قرار گرفته است‌.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.