کارگاه آموزشی به زراعی، تغذیه و بیماری های گندم در طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم آبی و دیم

به همت محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، کارگاه آموزشی به زراعی، تغذیه و بیماری های گندم در طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم آبی و دیم در سایت الگویی گرگان و آق قلا در روزهای ۱۳ و ۱۵ اسفند برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این کارگاه که با حضور کیا، باقری کیا و غزاییان، محققان این مرکز وکشـاورزان محوری و تـابعی طرح پتانسیل عمکلرد گندم انجام شد، بر لزوم انتخاب رقم مناسب و تهیه بذور گواهی شده از شرکت معتبر تولیدکننده بذر استان تاکید شد. همچنین توصیه‌های به زراعی شامل رعایت تاریخ کاشت و تراکم مطلوب ارقام، جهت دستیابی به عملکرد مطلوب انجام شد.
مدیریت تغذیه در شرایط آب و هوایی خاص سال جاری با مصرف منابع کودی به ویژه کودهای پتاسیمی در کنار کودهای سرک نیتروژنی، مصرف کودهای پتاسیمی در کنار اسیدهای آمینه جهت مقابله با تنش های محیطی ایجاد شده جهت افزایش مقاومت در گیاه توصیه شد. همچنین راهکارهای تغذیه ای جهت مقابله با ورس و یا مزارع مبتلا به ورس ارائه شد. مصرف کودهای مورد نیاز در زمان ساقه دهی گندم و مصرف کودهای ریزمغذی نیز توصیه شد.
با توجه به وقوع بارندگی های خوب و مداوم و دمای مناسب در ماه های بهمن و اسفند و همچنین افزایش رشد رویشی گندم، بیماری زنگ زرد به عنوان یکی از بیماری های مهم و خسارت زا در بیشتر مزارع و روی ارقام مختلف گندم آبی و دیم ظاهر و باعث آلودگی مزارع شده است.
در این شرایط جهت جلوگیری از همه گیری و ایجاد خسارت، با مشاهده نخستین نشانه های بیماری انجام کنترل شیمیایی مزارع بصورت کانون کوبی در سطح مزرعه با قارچ کش های مناسب توصیه شده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.