حضور فعال پژوهشگران بخش جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در همایش بین المللی راهبردهای حفاظت و توسعه گونه­ های در معرض خطر (با محوریت سرخدار)

همایش بین المللی راهبردهای حفاظت و توسعه گونه های در معرض خطر با محوریت درخت ‘سرخدار’ با حضور جمعی از اساتید و محققان حوزه اکولوژی و جنگل شناسی داخلی و خارجی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و با تمرکز بر مباحثی همچون ارزیابی پتانسیل ذخیره گاهی گونه های در معرض خطر، اصلاح نژاد و تولیدات غیرچوبی سرخدار، چالش های مدیریتی در ذخیره گاه های سرخدار، روش های تولید نهال و احیای سرخدار برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دگتر سید علی حسینی رییس بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این خصوص گفت: سرخدار اغلب به صورت پراکنده و در رویشگاه‌های سنگلاخی می‌روید و به خاک کم عمق و مرطوب برای رشد احتیاج دارد. مهم ترین رویشـگاه طبیعی جنگل سـرخدار ایـران در دره زرینگل شهرستان علی آباد کتول استان گلستان با حدود ۴۰۰ هکتار وسعت است.
یکی از محققین آلمانی و رئیس انجمن سرخدار در این جلسه گفت: توده های زیستی درخت سرخدار همانند سایر گونه های مختلف جنگل های شمال ایران رو به زوال بوده و وضعیت غیرپایدار و نگران کننده دارد و لازم است برنامه های حفاظتی صورت گیرد.
در این همایش ۳۲ مقاله از محققان داخلی و خارجی به دبیرخانه این همایش ارسال شد که ۸ مقاله به طور شفاهی و مابقی به طور پوستری ارائه شد.
همچنین از بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این مرکز، محققان بخش: مهندس غلامرضا شاهینی، دکتر سعید شعبانی، دکتر اکرم احمدی و مهندس سپیده زوار با ارائه مقاله به صورت پوستر و پیشکسوت با تجربه مرکز در زمینه سرخدار مهندس محمد رضا لسانی تنها نگارنده کتاب سرخدار در ایران، حضور فعال داشتند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.