حضور رئیس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در پنجمین جلسه کمیته فنی برنج کشور در وزارت جهاد کشاورزی

فاطمه شیخ رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ در پنجمین جلسه کمیته فنی برنج کشور با محوریت کشت دوم در اراضی شالیزاری حضور فعال داشت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، پنجمین جلسه کمیته فنی برنج با موضوع کشت دوم در اراضی شالیزاری کشور با حضور مهاجر معاون امور زراعت، سهرابی مجری طرح گندم و برنج، حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، شیخ رئیس نماینده این مرکز، نماینده معاونت امور دام، معاونین بهبود تولیدات گیاهی استان های گیلان و مازندران، نماینده سازمان مرکزی تعاون روستایی و رییس مرکز تکنولوژی هراز و همکاران، نماینده موسسه آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی، مدیر عامل شرکت نگین سبز برنا و سایر مدعوین در محل سالن جلسات معاونت امور زراعت برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، معاون امور زراعت ضمن خیرمقدم اظهار داشت: توسعه کشت دوم محصولات کشاورزی و استفاده حداکثری از تمامی پتانسیل ها با توجه به شرایط مختلف اقلیمی هر منطقه از جمله راهکارهایی است که علاوه بر بهبود معیشت خانوارهای روستایی به تولید انواع محصولات مورد نیاز کشور می تواند کمک موثری کند.
در ادامه سهرابی مشاور معاون وزیر و مجری طرح گندم، گزارشی از سطح زیر کشت و تولید برنج در کشور را ارائه و به اهمیت کشت دوم در اراضی شالیزاری یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش تولید و درآمد کشاورزان بوده که موجب حفظ پایداری تولید برنج می باشد اشاره کرد.
وی بر ضرورت همکاری موسسات تحقیقات برنج و مرکز ترویج و تکنولوژی هراز(کاپیک ) در این زمینه تاکید کرد.
در این نشست حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور به تشریح روند اجرای این طرح از سال ۱۳۹۸ و به انجام کشت انواع محصولات شامل شبدر، شبدر برسیم، ارقام کلزا، چغندرعلوفه ای، تریتیکاله، شلغم، کاملینا، انواع سبزیجات در قالب پایلوت وسیعی اشاره کرد و گفت: کشت شبدر و ترییتکاله با تقویم زراعی برنج کمترین تداخل را داشته و می‌تواند به عنوان کشت دوم در تناوب با برنج توصیه شود. علاوه بر علوفه همه سبزیجات در شالیزار قابلیت رشد دارند.
در پایان حاضران نقطه نظرات، راهکارها و پیشنهادات خود را به منظور ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه کشت دوم مطرح و مقرر شد معاونت زراعت، موسسه تحقیقات برنج کشور، مرکز کاپیک، مرکز تحقیقات و آموزش گلستان، سازمان جهاد کشاورزی استان های گیلان و مازندران، سازمان تعاون روستایی، معاونت امور دام، در این زمینه همکاری و از نظرات کارشناسان این حوزه استفاده کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.