بازدید محققان بخش خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از مزارع گندم ایستگاه چالکی

در پی گزارش مشکل ورس در مزارع گندم ایستگاه تحقیقاتی چالکی، محققان بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان چالش فوق را صبح روز هشتم اسفند بررسی کردند.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، پهلوان راد رئیس و کسمائی محقق این بخش باتوجه‌به سوابق کوددهی و شرایط مزارع، توصیه‌های تغذیه‌ای لازم را به کارشناسان انجام دادند.
لیلا صادق کسمایی در تشریح مسئله گفت: تغییرات اقلیمی و شرایط آب‌وهوایی استان در ماه‌های اخیر منجر به رشد رویشی بیشتر و سرعت رشد و نمو در مزارع گندم استان نسبت به تاریخ کاشت مشابه در سال‌های پیش شده است؛ لذا این سرعت منجر به کاهش استحکام بافت گیاهی و حساسیت مزارع گندم نسبت به تنش‌های محیطی و همچنین ورس شده است و این عارضه در مزارع با تاریخ کاشت زودتر، ارقام حساس‌تر و نیز مزارع با تراکم کشت بالاتر بیشتر مشاهده می‌شود.
محقق خاک و آب ادامه داد: توصیه می‌شود ضمن عدم مصرف مقادیر بالای کودهای ازته جهت افزایش غلظت شیره گیاهی و افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش‌های محیطی، مصرف پتاسیم متناسب با نیاز در مزارع موردتوجه قرار گیرد و در صورت مصرف سرک کود اوره مصرف کودهای پتاسیمی مانند کلرور پتاسیم و یا سولفات پتاسیم به‌صورت سرک همراه اوره مصرف شود.
کسمایی همچنین گفت: محلول‌پاشی سیلیکات پتاسیم در مراحل تکمیل پنجه و ساقه روی در افزایش استحکام بافت گیاهی و مقاومت به ورس در زمان خوشه مؤثر می‌باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.