انعکاس مصاحبه پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با خبر گزاری فارس

مصاحبه دکتر علیرضا کیانی معاون پژوهش، فناوری و انتقال­یافته و پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در خبرگزاری فارس انعکاس مناسبی داشت.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، این رسانه گفتگویی را با دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر این مرکز انجام داده که به شکل زیر بازتاب شده است:

عدم توجه به ارزش واقعی اقتصادی آب در کشور/ لزوم تدوین سیاست قیمت گذاری آب برای افزایش راندمان آبیاری در کشاورزی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با تأکید بر لزوم تدوین سیاست قیمت گذاری آب در راستای افزایش راندمان آبیاری گفت: متأسفانه در کشور ما به ارزش واقعی اقتصادی آب توجهی نمی شود.

علیرضا کیانی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه بخش کشاورزی استان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از منابع مورد بهره برداری آب را به خود اختصاص می دهد، اظهار کرد: ارزان بودن قیمت آب در بخش کشاورزی موجب شده تا ارزش واقعی این کالا در منظر بهره برداران مغفول باقی بماند.

وی تصریح کرد: در یک برنامه میان مدت می توان هم چون کالاهای دیگر برای آب نیز بازار ایجاد کرد بسیاری از کشاورزان برای کالاهای تحت مالکیت خود ولو کم ارزش به دلیل داشتن قابلیت فروش برای حفظ و نگهداری آن از خود حساسیت نشان می دهند بنابراین اگر به این اصل معتقد هستیم که آب یک کالای با ارزش محسوب می شود باید همانند کالاهای دیگر سند و بازار فروش برای آن ایجاد کرد.

*بی توجهی به ارزش واقعی آب و انگیزه اندک برای حفظ و نگهداری آن

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: در کشور ما آب از نظر اقتصادی ارزش واقعی خود را ندارد بنابراین شاهد آن هستیم که انگیزه لازم برای حفظ و نگهداری آن نیز اندک است که این امر موجب کاهش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی شده است.

کیانی یکی از اقدامات مهم در افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را تدوین سیاست قیمت گذاری آب عنوان کرد و افزود: تا زمانی که آب ارزش واقعی خود را میان بهره برداران کشاورزی به عنوان یک کالای باارزش پیدا نکند افزایش راندمان آبیاری در این بخش محقق نخواهد شد.

*آبیاری ۸۵ درصد از اراضی گلستان با روش سنتی

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی گفت: اولین اقدام اصلاح روش های موجود آبیاری در قالب برنامه ریزی کوتاه مدت است، ۳۵۰ هزار هکتار اراضی آبی در استان وجود دارد که تا کنون ۴۷ هزار هکتار مجهز به سامانه آبیاری تحت فشار شده اند و۳۰۰ هزار هکتار از روش آبیاری سنتی استفاده می کنند در واقع ۸۵ درصد از اراضی استان با روش سنتی آبیاری می شوند.

کیانی افزود: جایگزینی سامانه های موجود آبیاری با روش های نوین نیز در قالب برنامه ریزی بلندمدت قرار می گیرد، راندمان آبیاری در سامانه های آبیاری تحت فشار از شرایط مناسبی برخوردار است، به طوری که با روش بارانی، راندمان ۷۵ درصد و با روش قطره‌ای، راندمان۹۰ تا ۹۵ درصد قابل دستیابی است.

وی ابراز کرد: به دلیل شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی در استان به استفاده از سیستم های آبیاری نوین تأکید می شود.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.