سخنرانی پژوهشگر حبوبات مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در اولین جشنواره پژوهش و کار آفرینی در زنجیره ارزش حبوبات

سخنرانی دکتر فاطمه شیخ عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در اولین جشنواره پژوهش و کار آفرینی در زنجیره ارزش حبوبات که در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان ماه و یکم آذر ماه در محل دانشکده تولیدات گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار گردید ارایه شد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر شیخ در مراسم افتتاحیه این جشنواره که با حضور گروهی از مدیران از جمله دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز، استادان، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان این حوزه در دانشکده تولید گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد به اهمیت حبوبات در کشاورزی پایدار، نقش آن در سلامتی و صرفه جویی آب پرداختند.
همچنین با توجه به سطح زیر کشت و تولید بالای باقلا در استان گلستان، مباحث کاملی در مورد این گیاه و اهمیت کشت آن توسط ایشان مطرح شد
دکتر شیخ در بخشی از سخنان خود گفت: باقلا یکی از مهم‌ترین لگوم‌های خوراکی در چین، اتیوپی، مراکش، ایتالیا و برزیل محسوب می‌شود. این گیاه نقش مهمی در کشاورزی ایفا می‌کند. علاوه بر داشتن درصد بالای پروتئین یکی از کارآمدترین تثبیت کننده‌های نیتروژن اتمسفری می‌باشد و قابلیت کشت و تولید محصول در اراضی کم بازده را داراست. این گیاه در بوم نظام‌های کشاورزی جهان در تناوب با سایر گیاهان زراعی و تثبیت نیتروژن جوی در همزیستی با باکتری‌ها بخش عمده¬ای از نیتروژن مورد نیاز گیاهان زراعی بعد از خود را فراهم می‌سازد. در کشور ما نیز می‌توان با شناخت لگوم‌های بومی مناطق مختلف و اتخاذ روشهای مناسب در جهت حمایت ازآنها به تنظیم تناوب مطلوب کمک کرد، در غیر اینصورت می‌توان از بذور انتخابی دیگر نقاط با توجه به سازگاری آنها در تناوب استفاده نمود.
عضو هیات علمی مرکز در خصوص باقلا در استان گلستان گفت: استان گلستان از نظر سطح زیر کشت باقلا بعد از استان لرستان مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است. از مزایای کشت باقلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- با توجه به اینکه عمده فصل رویشی آن در زمستان بوده، امکان استفاده از نزولات آسمانی را خواهد داشت، ۲- به‌دلیل برداشت زودهنگام آن و آماده شدن به‌موقع زمین برای کشت گیاهانی مثل پنبه و سویا مناسب می‌باشد، ۳- با توجه به تثبیت بیولوژیک نیتروژن در خاک قرار گرفتن آن در تناوب باعث افزایش حاصلخیزی خاک و کاهش استفاده از کود‌های شیمیایی می‌گردد، ۴- استفاده از بقایای آن به‌عنوان کود سبز پس از برداشت غلاف سبز، ۵- باقلا گیاه بسیار مناسبی در تناوب با غلات بوده و علاوه بر افزودن نیتروژن به خاک و اصلاح ساختمان آن خاک موجب شکستن چرخه بسیاری از بیماری‌های متداول غلات می‌شود. هنگامی که میزان نماتد خاک به علت افزایش سهم غلات در تناوب افزایش می‌یابد قرار دادن باقلا در تناوب، جمعیت نماتدها و آفات را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی (کمک به محیط زیست و اقتصاد) می‌شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.