حضور همکاران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در نشست تخصصی معرفی ظرفیت‌های گیاهان‌ دارویی

نشست تخصصی معرفی ظرفیت‌های گیاهان‌دارویی با تأکید بر لزوم برندسازی محصولات بومی با حضور پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در گرگان برگزار شد


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، نشست تخصصی معرفی ظرفیت‌های گیاهان‌دارویی استان گلستان با حضور پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، اجتماع نخبگانی، فعالان اقتصادی و مسؤولان استانی به همت بنیاد نخبگان استان گلستان و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در محل این اتاق برگزار شد.
مهندس شمالی نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در ابتدای این آیین بیان کرد: گیاهان دارویی در استان جزو پتانسیل های خوب استان می باشد با عنایت به این استعداد نیاز است از اساتید مجرب استفاده شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان اظهار داشت: طبق آمار، محصولات گیاهان دارویی در حال خام فروشی است، لذا چه نیک می باشد که ارزش افزوده این محصولات میسر گردد.
وی افزود: آمادگی حمایت از جذب سرمایه گذار در این بخش را داریم.
نایب رییس اتاق گرگان ادامه داد: امیدواریم با نشست های تخصصی بتوانیم شاهد رشد در این زمینه باشیم.
شمالی تاکید کرد: اتاق بعنوان پارلمان بخش خصوصی نیز در حمایت از توسعه گیاهان دارویی تلاش خواهد داشت.
وی گفت: ۴۵۰ گونه گیاهی در جمهوری اسلامی ایران تولید می شود و به فروش می رسد که قسمت عمده آن می تواند در استان گلستان تولید شود.
در بخش دوم این نشست، ابوالقاسم خزاعیان؛ رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان ضمن اشاره به اهمیت و پتانسیل بالای گلستان در حوزۀ با گیاهان‌دارویی، گفت: استفاده از ظرفیت نخبگان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی موجب ظرفیتýسازی بیشتر در استان می‌شود.
وی با تأکید بر ضرورت اقدام هماهنگ کلیۀ فعالان خصوصی و دولتی برای توسعۀ این بخش، افزود: تشکیل کارگروه تخصصی گیاهان‌دارویی در بنیاد نخبگان امکان ایجاد یک مرکز تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی یکپارچه در استان را ایجاد می‌کند و لازمۀ رسیدن به این هدف، همکاری و حمایت همه‌جانبه دستگاه‌ها و فعالان حوزه گیاهان‌دارویی است.
خزاعیان در ادامه با اشاره به راهبردهای لازم برای توسعه و رونق اقتصادی استان در زمینۀ گیاهان‌دارویی، ایجاد محرک‌ها و اتحادیه‌های نظارتی و حمایتی خصوصاً استانداردسازی را ضروری دانست.
در ادامه دکتر سید علی حسینی به نیابت از این مرکز در خصوص جایگاه گیاهان دارویی در جهان و ایران و استان گلستان سخنان مقدماتی خد را ارایه داد سپس ایشان با توجه به تجربه عملی مرکز در این حوزه، توضیحات چند دهه اخیر را همراه با تصویر برای جمع ارایه داد.
سپس تعدادی از حاضران در برنامه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. حمایت از اجتماع نخبگانی و دانشگاهی برای حضور در حوزۀ گیاهان‌دارویی، برندسازی چند گونه محدود برای استان و تمرکز بر آنها، حمایت از اشتغال پایدار در حوزه روستایی، ایجاد مرکز فروش گیاهان‌دارویی، نهادینه‌شدن نگاه علمی به کاشت و حضور پررنگ در عرصه‌های صادراتی، لزوم توجه به بحث ارگانیک از مرحله تولید تا فرآوری و ضرورت وجود سیستم‌های نظارتی، راه‌اندازی دهکدۀ سلامت، توسعۀ گیاهان‌دارویی با تأکید بر جاذبه‌های گردشگری، از مهمترین نظرات و پیشنهادات شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.