جلسه فنی و مشاوره محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با کارشناسان و مروجان پهنه شهرستان کردکوی

جلسه فنی محققان معین مرکز تحقیقات کشاورزی استان با کارشناسان و مروجان پهنه و مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کردکوی با حضور دکتر صابری رئیس، دکتر کیا و دکتر فریدونی پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در راستای اجرای شایسته طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و به منظور ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین کارشناسان و مروجان پهنه مراکز جهاد کشاورزی و پژوهشگران این مرکز در خصوص تبادل اطلاعات و انتقال یافته های تحقیقاتی، جلسه حضور محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش استان با کارشناسان و مروجان مسئول پهنه های تولیدی مرکز جهاد کشاورزی حومه  مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کردکوی برگزار شد. در این برنامه پس از خیر مقدم، گزارشی از وضعیت برداشت محصولات زراعی پاییزه و کشت محصولات تابستانه توسط رئیس مرکز جهاد کشاورزی حومه ارائه شد. سپس کارشناسان پهنه در خصوص مسائل و مشکلات محصولات زراعی تابستانه و باغات میوه منطقه، مواردی را مطرح کردند.

در ادامه دکتر صابری در رابطه با موارد مطرح شده و کشت محصولات زراعی براساس طرح الگوی کشت استان و شهرستان مطالبی را بیان کردند. ایشان ارتباط کاشناسان پهنه با پژوهشگران مرکز تحقیقات جهت آگاهی از آخرین یافته های تحقیقاتی را از راهکارهای عملیاتی کردن الگوی کشت با کمک کارشناسان پهنه های تولیدی دانستند و تاکید کردند که ارتباط با کشاورزان و بهره برداران و تشکل های بخش خصوصی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. دکتر صابری در ادامه بر کشت محصولات کم آب بر و استفاده از باران های فصلی جهت کشت در اراضی دیم و همچنین کشت محصولات زراعی جدید جایگزین کشت شالی تاکید کردند. ایشان در پایان کشت حفاظتی محصولات زراعی، کشت قراردادی و  خرید تضمینی محصولات تولیدی کشاورزان را از رویکردهای اساسی پایداری تولید محصولات کشاورزی برشمردند.

در ادامه جلسه دکتر کیا با اشاره به بروز تغییرات اقلیمی در استان، اصلاح الگوی کشت، کشت محصولات زراعی جدید مانند کاملینا و گلرنگ، اصلاح و معرفی ارقام زراعی زودرس براساس شرایط اقلیمی منطقه را ضروری دانستند. ایشان همچنین بر لزوم پایش مداوم مزارع جهت رصد تنش های زیستی ( آفات و بیماری ها) و غیرزیستی (خشکی و شوری) ارتباط مستقیم و نزدیک با بهره بردار جهت حل چالش ها تاکید کردند.

در ادامه این جلسه دکتر فریدونی نیز ضمن برشمردن چالش های باغبانی منطقه مانند تغییرات اقلیمی بر لزوم پایش مستمر مدیریت باغات را یادآور شدند. انتخاب گونه و رقم مناسب با تاکید بر ارقام زودرس، تهیه نهال سالم از مراکز مجاز، مدیریت تغذیه و آبیاری باغات پس از کاشت، کنترل آفات چوبخوار درختان میوه باید توسط کارشناسان و بهره برداران مورد توجه قرار گیرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.