برگزاری چهارمین جلسه کمیته توسعه کشت مستقیم (خشکه کاری) برنج استان در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

چهارمین جلسه کمیته فنی تخصصی توسعه کشت مستقیم (خشکه کاری) برنج استان گلستان با هدف بررسی طرح مطلوب سازی تولید و بهینه سازی مصرف آب این محصول از طریق امکان­سنجی و توسعه کشت مستقیم (خشکه­ کاری) برنج در استان گلستان در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۷ در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز و مجری مسول طرح فوق در این خصوص گفت: باید راهکارهای افزایش تولید برنج به نحوی اجرایی شود که ضمن رعایت مسائل زیست محیطی و مباحث مربوط به بحران شدید آب، درآمد کشاورزان نیز افزایش یابد.
دکتر فرجی برنج را یکی از محصولات مهم در اقتصاد کشاورزان استان دانست و افزود: باید برای افزایش راندمان مصرف آب در این محصول و همچنین حفظ و ارتقا ساختمان خاک های کشاورزی استان به دنبال راهکارهای عملی و کاربردی باشیم. ایشان توسعه کشت مستقیم (خشکه کاری) برنج در استان را یکی از مهمترین راهکارها جهت حل مشکلات موجود و حفظ درآمد مناسب برای زارعان بیان کرد و مهمترین مزایای فنی و اقتصادی خشکه کاری برنج را به شرح زیر ذکر نمود:
-سادگی اجرا، سهولت جهت اجرا در سطح وسیع و امکان افزایش سطح زیر کشت برنج در اراضی غیر نسق
-کاهش مصرف آب به ۴۰ تا ۵۰ درصد و امکان افزایش سطح زیر کشت محصولات استراتژیک نظیر سویا و پنبه
-کاهش ترددماشین ­آلات در مزرعه، امکان استفاده از ماشین­ آلات موجود، کاهش عملیات خاک­ورزی و جلوگیری از تخریب ساختمان خاک،
– اجرای خاک ورزی حفاظتی، اجرای تناوب زراعی، امکان حفظ بقایا و افزایش مواد آلی خاک
-کاهش آلودگی های زیست محیطی و گازهای گلخانه ای
-کاهش نیاز به نیروی کار و کارگر
-کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد خالص زارعین

علی رغم مزایای ذکر شده و همچنین امکان افزایش مشکلات فنی و چالش های اجتماعی و اقتصادی ناشی از کشت برنج به روش مرسوم، کشت برنج به روش خشکه کاری یا مستقیم عمدتا به دلیل مشکلات فنی موجود به ویژه امکان ضعیف کنترل علف های هرز در این سیستم و احتمالا کاهش نسبی عملکرد و همچنین عدم حل کامل مباحث و مشکلات تحقیقاتی در استان گلستان توسعه نیافته است و تلاش های محدود صورت گرفته در سال های گذشته عمدتا ناموفق بوده است. بدون شک برای نیل به این هدف و توسعه خشکه کاری بایستی حل مشکلات فنی موجود در دستور کار قرار گیرد. همچنین با بکارگیری برنامه های آموزشی و ترویجی امکان انتقال یافته های تحقیقاتی فراهم شود.
با توجه به اهمیت موضوع و برای تحقق این هدف مهم (توسعه کشت مستقیم یا خشکه­ کاری برنج در استان گلستان) که به لطف خداوند، تلاش محققان و کارشناسان و حمایت مسئولان می تواند انقلابی بزرگ در بخش کشاورزی و اقتصاد استان ایجاد کند یک برنامه جامع ۳ ساله مطالعاتی، تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی در ایستگاه های تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان واقع در شهرستان های کردکوی، گرگان و گنبد تدوین و با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان اجرایی شده است. در همین راستا چهارمین جلسه پیگیری مباحث مختلف فنی و اجرایی این طرح و همچنین بررسی مشکلات موجود با حضور محققان بخش های مختلف مرکز و کارشناسان مجرب بخش اجرا برگزار شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.