برگزاری اولین جلسه ی ستاد توسعه ی گیاهان دارویی استان گلستان

اولین جلسه ی ستاد توسعه ی گیاهان دارویی استان در سال ۹۸ با حضور دکتر زینلی مجری طرح توسعه ی گیاهان دارویی کشور، دکتر فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، مهندس عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی، مهندس لطفی زاده مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی، مدیران، کارشناسان سازمان و دستگاه های الحاقی در محل سالن قدس سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این آیین ابتدا مهندس سعید حسن پور جانشین رییس سازمان و مدیر توسعه ی بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان با ارائه گزارشی از اقدامات در زمینه ی بازار یابی و تجارت گیاهان دارویی گفت: ارزش بازار گیاهان دارویی و فرآوری آن همواره با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
وی افزود: کشور ما یکی از بهترین خاستگاه های رشد و تکثیر گیاهان دارویی است با این وجود تکنولوژی فرآوری محصولات گیاهان دارویی در کشور ما محدود است.
حسن پور گفت: میزان تولید و مصرف گیاهان دارویی در جهان افزایش یافته است و این تلاش ما را باید در زمینه تولید و فرآوری این محصولات بیشتر کند.
در این جلسه مهندس محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گزارش توسعه ی سال زراعی ۹۷ _ ۹۸ و طرح های اجرایی ارائه کرد.
وی به اهمیت توجه به پایداری تولید اشاره کرد و گفت: امیدوارم با همت و تلاش کشاورزان و متولیان امر و کارشناسان و توجه به توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی اهداف عالیه کشت گیاهان دارویی که بدون شک ارتقای سلامت جامعه است دست پیدا کنیم.
سپس مهندس مهدی لطفی زاده مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان به ارائه گزارشی از وضعیت کشت و تولید گیاهان دارویی در استان پرداخت و گفت:
با گسترش صنایع تبدیلی در استان و با فرآوری و صادرات محصولات گیاهان دارویی می توان ارزش افزوده ی چند برابری انتظار داشت.
لطفی زاده افزود: با توجه به تنوع اقلیمی استان گلستان مکانی مناسب برای پرورش و کشت گیاهان دارویی است.
در ادامه مهندس عیدمحمد فاروقی مدیر صنایع تبدیلی کشاورزی سازمان به ارائه گزارشی از اقدامات در خصوص صنایع فرآوری و تبدیل گیاهان دارویی پرداخت.
پس از این مهندس کیاالحسینی معاون تعاون روستایی استان در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه ی تشکیل شرکت تعاونی گیاهان دارویی استان سخن گفت.
در پایان دکتر زینلی مجری طرح توسعه ی گیاهان دارویی کشور به تبیین سیاستهای وزارتخانه در توسعه و فرآوری گیاهان دارویی پرداخت.
وی با اشاره به تنوع اقلیمی کشور ما برای کشت گیاهان دارویی افزود: وزارت جهادکشاورزی از کشت گیاهان دارویی در سطح استانها به صورت جدی حمایت می کند.
دکتر زینلی گفت: مقرر شد یارانه ازین پس به کسانی تعلق بگیرد که گیاهان دارویی را به صورت مکانیزه کشت کنند.چرا که هزینه ی کاشت و برداشت در روش مکانیزه کاهش می یابد و مزایای بسیار دارد.
مجری طرح توسعه ی گیاهان دارویی کشور در ادامه سخنانش گفت: در استان گلستان از کشت زیره ی سبز ، سیاه دانه و ثعلب کوهی حمایت می کنیم.