مصاحبه تلویزیونی پژوهشگر پیشکسوت بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان پیرامون مدیریت بهینه مصرف آب در کشاورزی

به همت دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر پیشکسوت برجسته و بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برنامه تلویزیونی پیرامون مدیریت بهینه مصرف آب در کشاورزی تهیه شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این گزارش دکتر اسدی پژوهشگر برجسته مرکز در مصاحبه تلویزیونی در یکی از مزارع کشاورزان مینودشت پیرامون مدیریت بهینه مصرف آب با استفاده از ماشین های آبیاری مکانیزه در زراعت اظهار داشت: چون مراحل رشد گیاه شامل کاشت داشت و برداشت می باشد و در هر کدام از این مراحل نیاز آبی گیاه بسته به شرایط آب و هوایی و گیاه متفاوت است پس باید سامانه آبیاری که برای آبیاری گیاه بکار میرود نیز این انعطاف پذیری را داشته باشد تا مطابق با نیاز آبی گیاه آب مورد نیاز را در اختیار گیاه قرار دهد. مثلا در زمان بعد از کاشت چون بذر دارای ریشه نیست فقط به مقدار کمی آب برای جوانه زنی و سبز شدن دارد و این کار با آبیاری سطحی که به صورت غرقابی است امکان ندارد ولی ماشین آبیاری قرقره ای مجهز به بوم مه پاش این کار را به سهولت انجام میدهد یعنی قادر به دادن آب به گیاه به عمق یک سانتیمتر برای سهولت جوانه زنی می باشد.

دکتر اسدی در ادامه اظهار داشت: سازنده این ماشین آبپاش شرکت ایتالیایی RM بوده که این شرکت  در سال ۱۹۵۲ در شمال ایتالیا تاسیس گردیده و از آن تاریخ تا کنون به طور پیوسته درزمینه ساخت و توسعه سامانه های آبیاری فعالیت داشته و یکی از بزرگترین تولید کننده و صادر کننده محصولات مرتبط با بخش کشاورزی در ایتالیا میباشد. دﺳﺘﮕﺎه آﺑﻴﺎری آﺑﻔﺸﺎن ﻗﺮﻗﺮه‌ای ﺷﺎﻣﻞ ﻳﻚ ﻟﻮﻟﻪ ﭘﻠﻲاﺗﻴﻠﻦ ﻃﻮﻳﻞ ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺷﺪه ﺑﻪ دور ﻳﻚ ﻗﺮﻗﺮه و ﻳﻚ بوم آبیاری ﺳﻮار ﺑﺮ روی ﻳﻚ اراﺑﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ که بر اثر عبور آب از گیربکس تعبیه شده بر روی قرقره آبیاری لوله جمع و بالطبع عمل آبیاری انجام میگردد طول لوله های آبیاری از ۱۶۰ الی ۸۵۰ متر و ضخامت لوله از سایز ۵۰ الی ۱۸۰ میلیمتر بر اساس شکل زمین و نیاز آبی متغیر و قابل انتخاب میباشد. از خصوصیات این بوم ها اینست که طول سازه از ۱۴ تا ۵۰ متر متغیر بوده و شعاع آبیاری می تواند بین ۲۰ الی ۶۰ متر متغیر باشد. فشار کاری بسیار پایین بین نیم تا یک بار بوده که باعث بهینه سازی در مصرف انرژی می شود. حمل و نقل آن بسیار ساده می باشد. سازه فولادی بسیار مقاوم با روکش گالوانیزه گرم و نازلهای سایز بندی برنجی ضد چکه می باشد. این بوم قابلیت اتصال به انواع ماشین های آبیاریی قره ای را دارد. این بوم قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه ای را دارد و دارای یکنواختی بسیار بالا و کامل در پخش آب است و همچنین دارای قطع کن خودکار جریان آب می باشد. از مزایای این سامانه می توان به راندمان کاربرد و یکنواختی پخش بالا، قابلیت جابجایی از مزرعه ای به مزرعه دیگر، امکان مدیریت کودآبیاری با توجه به نیاز آبی گیاه، آبیاری به صورت مه پاشی و جلوگیری از سله بستن و کوبیدگی خاک، تنظیم عمق دقیق آبیاری در جهت بهبود مدیریت آب در مزرعه، قابلیت تطبیق با اکثر گیاهان زراعی و قابل استفاده برای آبیاری اراضی کوچک می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.