بازدید کمیته فنی بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از طرح ها و آزمایشات ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس

رئیس و اعضای کمیته فنی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از مزارع تولید بذر و آزمایشات در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان بازدید نمودند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این بازدید فنی با حضور دکتر مختارپور ریاست بخش تحقیقات زراعی و باغی، دکتر فیض بخش ریاست ایستگاه گرگان، دکتر سوقی محقق گندم و دکتر شیخ  محقق به نژادی حبوبات انجام شد. در ابتدا دکتر حقیقی دییس ایستگاه، گزارش کوتاهی از برنامه‌های تولید بذر و پروژه های به نژادی و به زراعی در دست اجرا ارائه دادند. سپس دکتر قوجق ضمن بازدید ازمزرعه هزار خوشه پروژه‌های به نژادی غلات و برنامه‌های تکثیر بذر را شرح دادند. در ادامه بازدید از پروژه گندم بنیان ایران – سیمیت انجام شد و با توجه به توضیحات مهندس سیدی، در مورد مزایا و معایب هر تیمار و روش بحث و تبادل نظر انجام شد. در بخشی از این بازدید دکتر مختارپور در خصوص کشت نشایی چغندر قند، زمان انتقال نشا و نحوه آماده سازی زمین با حتضران گفتگو نمود.

در راستای سیاست های توسعه ای این مرکز، باقلا رقم مهتا در سطح ۱۲ هکتار به منظور تولید بذر پرورش ۳ و طبقه مادری در ایستگاه گنبد در آبان ۱۳۹۹ کشت شده است لذا دکتر حقیقی و مهندس سیدی گزارش کوتاهی در مورد عملیات زراعی صورت گرفته طی فصل رشد ارائه نمودند و با توجه به مقاومت رقم مهتا نسبت به بیماری‌های لکه برگی، علائم بیماری در مزرعه مشاهده نشد. در همین راستا دکتر فاطمه شیخ، ضمن تشکر از زحمات ایشان، توصیه‌های فنی لازم در مورد زمان و نحوه مخلوط کشی مزرعه تکثیر بذر رقم مهتا ارائه دادند و با توجه به کاهش نزولات جوی در سال جاری و اهمیت بذر تولیدی انجام تغذیه و آبیاری را ارائه کرد.

در پایان دکتر مختارپور ضمن اظهار خرسندی از فعالیت ها پژوهشی و تولیدی این مجموعه، دیدگاه و توصیه های فنی لازم را در راستای پیشرفت و بهبود کار‌ها بیان کردند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.