برگزاری کارگاه آموزشی و جلسه فنی محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با مروجان مسئول پهنه فاضل آباد – مزرعه کتول

جلسه فنی محققان معین مرکز تحقیقات کشاورزی استان، با کارشناسان و مروجان مدیریت کشاورزی شهرستان فاضل آباد – مزرعه کتول باحضور پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمدعلی دهقان  در آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در راستای اجرای شایسته طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و به منظور ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین مروجان پهنه و محققان در خصوص تبادل اطلاعات و انتقال یافته های تحقیقاتی، جلسه حضور محققان معین مرکز تحقیقات استان، با مروجان مسئول پهنه تولیدی فاضل آباد – مزرعه کتول برگزار شد.

دراین برنامه ضمن شرکت در جلسه فنی و کارشناسی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مشاوره به بهره برداران در مرکز خدمات جهاد کشاورزی ، در خصوص مسائل مختلف فنی منطقه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از بازدید فنی مزارع، ارائه توصیه های فنی انجام شد و در ادامه توصیه های فنی و پیشنهادات زیر نیز ارایه شد:

  • در جلسه با حضور کارشناسان در رابطه با مسائل فنی منطقه بحث و تبادل نظر کردند . مباحث مطرح شده در این جلسه شامل لزوم استفاده از سموم مؤثر در ضد عفونی بذور، بهترین تاریخ کاشت غلات با توجه به شرایط امسال منطقه ، کمبود شدید کود پایه و چگونگی رفع این مشکل و راهها و روشهائی که بتوان از طرق دیگری کمبودهای احتمالی را جبران کرد، مورد بحث قرار گرفت.
  • با توجه به بارندگیهای اخیر و مناسب بودن اکثر زمین های مناطق شمالی استان بخصوص شمال علی اباد برای کشت مستقیم و اجرای کشاورزی حفاظتی در این منطقه برای کشت گندم، متاسفانه تاکنون سطحی بسیار اندکی تمایل نشان دادند تا این شیوه کشت انجام شود که به نظر می اید مشکل در اطلاع رسانی و نبود دستگاه های کارنده مستقیم و مهمتر از اینها وجود انبوه علف های هرزی که بعد از بارندگی در این مناطق سبز شدند که نیازمند استفاده از علفکش قبل از کاشت است که ظاهرا هزینه آن بالاست و اگر قرار باشد در سطح وسیع انجام شود نیازمند حمایت های مستقیم و مختلف است. از طرفی دیگر بیش از ۹۰ درصد مزارع در این مناطق خاکورزی انجام شد که نشان می دهد برنامه کشت مستقیم ندارند.
  • با توجه به اینکه در این مناطق می توان اقدام به کشت مستقیم کرد و لذا لازم است اقدامات حمایتی از جمله ادوات کشت رایگان، دادن نهاده های تشویقی، دادن دانش فنی غنی، علفکش رایگان برای مبارزه در مرحله قبل از کاشت و مشاوره و پشتیبانی فنی لازم و کافی در اختیار کشاورزان پیشرو قرار داده شود تا الگوئی برای منطقه خود شوند. بحث مسائل فنی در گلخانه های منطقه و مسائل فنی و کارشناسی گلخانه در برنامه های آتی بازدید مورد توجه قرار گرفت تا بتوان دانش فنی و افزایش تولید این واحد ها را ارتقاع داد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.