رونمایی از پوستر جدید روز جهانی خاک توسط پژوهشگر بین المللی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

در آستانه روز جهانی خاک، از پوستر جدید این یادمان که به همت دکتر محمد اسماعیل اسدی محقق مروج پیشکسوت آبیاری و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، طراحی و با پشتیبانی موسسه سبزگامان بسکی به چاپ رسیده است رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، پنجم دسامبر۲۰۲۲  برابر با ۱۴ آذر ۱۴۰۱ از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FA0) به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است. به‌منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از نابودی آن در سال ۲۰۰۲ بر اساس پیشنهاد اتحادیه جهانی علوم خاک یک، روز پنجم دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شد تا دولت‌ها، سیاست‌گذاران و فعالان بخش خصوصی به‌طور جدی به تکاپو افتاده و برای رفع نواقص، اصلاح روش‌ها، کاهش فرسایش خاکها و بهبود اوضاع کیفی خاک‌ها چاره‌اندیشی کنند.

روز جهانی خاک امسال یعنی ۲۰۲۲ (#WorldSoilDay)  و کارزار آن یعنی  “خاک، سرآغاز غذا” با هدف افزایش آگاهی از اهمیت حفظ اکوسیستم های سالم و منبع تغذیه انسانها با پرداختن به چالش های رو به رشد در مدیریت خاک، مبارزه با فرسایش خاک، از دست دادن تنوع زیستی خاک، افزایش آگاهی در باره اهمیت خاک و تشویق دولت ها، سازمان ها، جوامع و افراد در سراسر جهان به تعهد حفظ سلامت خاک برگزار می گردد.

 به همین مناسبت دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بین المللی آب و خاک این مرکز یک فقره پوستر گرامی داشت این مهم را طراحی نموده و عنوانی که برای آن درج شده است: خاک، جایی که غذا شروع می شود.

نکات کلیدی این پوستر ویژه و آموزشی به شرح زیر است:

۹۵ درصد غذایی که می خوریم از خاک بدست می آید.

خاک ها میزبان ۲۵ درصد تنوع زیستی روی کره زمین هستند.

حدود یک سوم  خاک های ما در حال حاضر تخریب شده است.

کشاورزی حفاظتی یکی از بهترین راهکارهای تولیدات پایدار محصولات کشاورزی ضمن حفظ خاک می باشد.

در طول ۷۰ سال گذشته، سطح ویتامین ها و مواد مغذی در غذا به شدت کاهش یافته است.

بیش از ۲ میلیارد نفر از گرسنگی پنهان یا کمبود ریزمغذی‌ها رنج می‌برند.

تقریباً ۵۰ درصد از زباله‌های خانگی ما می‌تواند برای پرورش خاک ما کمپوست شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.