برگزاری کارگاه آموزشی کاشت، داشت و برداشت سالیکورنیا به همت محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

کارگاه آموزشی با هدف آشنایی اصول کاشت، داشت و برداشت سالیکورنیا به همت دکتر محمد تقی فیض­ بخش، محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در محل مدیریت جهاد کشاورزی گمیشان، با حضور کارشناسان بخش اجرا و کشاورزان پیشرو انجام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه دکتر فیض­ بخش عضو هیات علمی این مرکز، در بخشی از سخنان خود گفت: سالیکورنیا گیاهی‌ است از تیره اسفناجیان که در خاک غیرحاصلخیز و لم­یزرع که امکان تامین آب شور وجود داشته باشد قابل کشت است و حتی با آب شور دریا در کنار هر آب دیگر نیز قابل آبیاری است. از موارد مصرف سالیکورنیا  می ­توان به تولید علوفه دام و تولید روغن خوراکی اشاره نمود. همچنین می‌توان از این گیاه به عنوان پوشش سبز در منطقه استفاده کرد تا از وقوع طوفان گرد و خاک جلوگیری کند. از دیگر موارد مصرف این گیاه  تولید نمک ارگانیک، استفاده در مواد آرایشی است.

ایشان همچنین گفت: در مناطق ساحلی گلستان و در کرانه‌های دریای خزر در بندرگز، گمیشان و بندرترکمن شاهد رشد این گونه شورپسند هستیم که به صورت خودرو و پس از عقب نشینی آب دریا به عنوان نخستین گیاه پیش قراول و تحمل کننده شوری زمین رشد می‌کند.

دکتر فیض بخش در این خصوص اضافه کرد: در چند سال گذشته برنامه ­های تحقیقاتی خوبی توسط مرکز تحقیقات و آمورش کشاورزی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در زمینه زراعت این گیاه در استان گلستان انجام شده است و یافته های محققان نشان می ­دهد که امکان زراعت و بهره ­برداری از این گیاه کم توقع در استان گلستان وجود دارد و در صورت حمایت کشاورزان و سرمایه­ گذاری بخش خصوصی می­ توان از این ظرفیت خدادادی بهره­ برداری نمود.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی در معرقی این محصول گفت:

دوره رشد این گیاه حدود ده ماه است. مناسب ترین تاریخ کاشت آن دی و بهمن ماه است. مراحل ابتدایی رشد این گیاه کند بوده به همین دلیل با تولید نشا و انتقال آن به زمین اصلی می­ توان تراکم بوته مناسب را ایجاد نمود و طول دوره رویشی در زمین اصلی را کوتاه ­تر نمود.

عملکرد علوفه این گیاه در مناطق استان به طور متوسط ۴۰-۳۵ تن علوفه است. و از علوفه این گیاه می­ توان در مخلوط با سایر نباتات علوفه ­ای در تغذیه دام استفاده نمود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.