ارزیابی آزمایشات عملکرد خردل علوفه ­ای در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

خردل علوفه ­ای در آزمایش­های مختلف، عملکرد جهت تولید علوفه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان مورد ارزیابی قرار گرفته است.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر ابوالفضل فرجی و مهندس محمدتقی فیض بخش پژوهشگران بخش تحقیقات زراعی و باغی این مرکز در این خصوص گفتند:

خردل علوفه­ ای، گیاهی است علفی، یکساله و از تیره شب­ بو است که در آزمایش­های مختلف، عملکرد آن جهت تولید علوفه در این مرکز مورد ارزیابی قرار گرفته است. این گیاه از گیاهان علوفه­ ای جدید مناسب جهت کشت در استان گلستان است. خردل علوفه­ ای در پاییز کشت گردیده و به صورت دیم در شرایط آب و هوایی گرگان بیش از ۷۰ تن علوفه تر تولید می نماید.
از مزیت­های دیگر خردل علوفه ­ای قابلیت کشت آن در اراضی شور استان گلستان است که در آزمایش­های صورت گرفته در انبار­الوم در شرایط دیم عملکرد این محصول بیش از ۴۰ تن علوفه تر در هکتار بود. عملیات خاک­ورزی آن کاملا مشابه با کلزا است. کاشت این گیاه با استفاده از خطی­ کار غلات امکان­پذیر بوده و دارای سرعت سبز و گسترش بوته بسیار بالایی است.این گیاه در اردیبهشت­ ماه در مرحله خمیری نرم با استفاده از دستگاه چاپر برداشت گردیده و همانند ذرت علوفه­ ای سیلو می­ گردد و به لحاظ تأمین علوفه سیلویی مورد نیاز در اوایل بهار می­ تواند مورد توجه قرار گیرد. در این زمان عموماً علوفه سیلو شده در دامداری­ ها رو به اتمام است و خردل علوفه­ ای سیلو شده می­ تواند خلأ مذکور را جبران نماید.

DSC854542

DSC994544

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.