حضور همکاران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در جشن تقدیراز پژوهشگران برتر وزارت جهاد کشاورزی

جشن تقدیراز پژوهشگران برتر وزارت جهادکشاورزی و رونمایی از هفت دستاورد تحقیقاتی یکشنبه ۲۸آذر۹۵ در محل آمفی تئاترسازمان اصلاح نباتات با حضور مهندس حجتی وزیرجهاد کشاورزی و دکتر فرهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمع کثیری از محققان کشور برگزارشد. در این مراسم که مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی و دکترفرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور داشتند ضمن امضای۱۲ تفاهم نامه وقراردادهای انتقال فناوری و دانش فنی به بخش خصوصی ، از هفت دستاورد تحقیقاتی با نام های رقم برنج گیلانه ، رقم ذرت کوشا، رقم گندم سائین ، رقم نارنگی خرم، ساخت شناورتحقیقاتی پژوهشی ۲ ، واکسن زنده کلون نیوکاسل و سامانه علم سنجی توسط وزرای جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.
در این مراسم نخست حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان رئیس حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تبریک ولادت رسول گرامی اسلام و سلاله پاکش امام جعفر صادق علیه السلام طی سخنانی ،اهمیت جایگاه علم اندوزی از منظر اسلام و لزوم تجلیل از پژوهشگران پیشرو را تشریح کرد. وی با اشاره به بعثت پیامبر اسلام و نزول اولین آیه قرآن که با فعل ” اقر ا” و دعوت به خواندن آغاز شده است، مسیر هدایتگری ایشان را بر مدار علم اندوزی و خارج کردن بشر از ظلمت و تاریکی جهل توصیف کرد.
دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی سخنران دیگر این مراسم ضمن ارائه گزارش اجمالی از فعالیت های سازمان در شش حوزه پژوهش، مدیریت ذخائر و تنوع زیستی، آموزش ، ترویج کشاورزی، نظارت و گواهی ، تولید محصولات فناورانه بیان داشت: فعالیت های تحقیقاتی سازمان بر اساس برونداد محوری ،به سمت یافته های قابل ترویج، مقاله های مرز علم و یافته های قابل تجاری اولویت بندی شده است؛ به عبارت دیگر در این تغییر رویکرد، خروجی محور بودن تحقیقات مورد توجه است و در این راستا از ظرفیت های همکاری با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و موسسه های بزرگ بین المللی استفاده شده است.وی ارائه سالانه ۱۰۰ الی ۱۵۰ دستاورد قابل ترویج را از مهم ترین دستاوردهای تحقیقاتی سازمان عنوان داشت و افزود: سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی در زمینه دستاوردهای قابل تجاری سالانه حدود ۳۰ تا ۳۵ دانش فنی را به بخش اجرایی وا گذار می کند؛ در این زمینه سازمان توانسته است، از ۵۶ دستاورد تحقیقاتی در سال ۹۲ به ۱۷۹ دستاورد قابل تجاری دست پیدا کند. دکتر زند در ادامه سخنانش ارائه ۵۰۰هزار تن بذر گواهی شده به کشاورزان را،از عملکردهای بی سابقه سازمان توصیف کرد و تدوین ۶۰۲۳ برند-فرمول بررسی شده را از فعالیت های ارزنده در زمینه ثبت و گواهی دانست.
دکتر زند با اشاره به اهمیت ناوگان ارزیابی ذخایر دریایی به عنوان وظایف حاکمیتی سازمان .. بر نوسازی و تقویت این ناوگان تاکید کرده و از پیگیری تصویب قانون ذخایر ایران و تهیه نسخه امنیتی آن خبر داد. وی چشم انداز فعالیت های تحقیقاتی سازمان را افزایش بهره وری و نرخ برگشت سرمایه از ۲۵ واحد به نزدیک ۴۰ واحد عنوان نمود و سهم سازمان را که دریک بررسی تحقیقاتی در دانشگاه تهران انجام شده بود از هرریال سرمایه گزاری درزمینه تحقیقات ۲۵ ریال سود آوری داشته است ، دکترزند این مبلغ را هم قانع کننده ندانست و افزایش آن را در آینده نزدیک به مرز۴۰ ریال قابل دسترسی بیان داشت.
مهندس حجتی ویزر جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از تلاش محققان مراکز پژوهشی و آموزشی کشاورزی افزایش تولیدات زراعی و باغی را مرهون تلاش آنان دانست و اظهار داشت:اگر تلاش محققان کشاورزی در بخش تحقیقات کاربردی وجود نداشت، امروز ما نه تنها شاهد افزایش تولید نبودیم بلکه قطعا با کاهش تولید روبه رو بودیم. زیرا محدودیت های عرصه طبیعی در تولیدات کشاورزی بذر باعث آسیب پذیری بذر و کاهش عملکرد محصول می شود. وی راه اندازی بنیاد مفاخر سازمان تحقیقات را به همت دکتر زند تحسین برانگیز دانست و ابراز امیدورای کرد این مرکز با شناسایی و معرفی مفاخر و دستاوردهای ارزنده آنان چراغ راه آیندگان باشد.
دکترفرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک هفته پژوهش به همه محققان و اعضای هیات علمی در بخش کشاورزی کمک به تامین امنیت غذایی کشور را بسیارمهم ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه امروزه تمامی برنامه های جهانی ، هراقدامی با نگاه توسعه متوازن و پایدار انجام می گیرد وظیفه بخش کشاورزی را برکاهش فقر و بهبود امنیت غذایی دانست و برپایداری اکوسیستم های طبیعی که نقش مهمی در این بخش دارند توضیح داد. وزیرعلوم، تحقیقات وفناوری با توجه به بازنگری و به روزکردن برنامه های درسی کلیه رشته ها و گرایش های موجود در مقاطع مختلف کشاورزی و منابع طبیعی آن را اقدامی مؤثردانست که برای اولین باردراین بازنگری از ظرفیت های موجود در مؤسسه های تحقیقاتی و انجمن های علمی استفاده شده است. وزیرعلوم همچنین به همکاریهای نزدیک بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با آن وزارتخانه اشاره کرد و از تلاش های دکتراسکندرزند رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی به خاطر همکاری های نزدیک با آن وزارتخانه تقدیربعمل آورد.
دکتر سیادت به عنوان یکی از مفاخرتحقیقاتی سازمان ضمن تشکر و قدردانی از ابتکار دکتر زند در تاسیس مرکز و یا بنیاد مفاخر، آن را اقدام ارزنده ایی برای معرفی سازمان تات و خدمات آن به کشور دانست وبا بیان اینکه واقعیت هویت هر سازمان و هر ملتی با مفاخر و آثار آنان ساخته می شود؛ شناسایی و قدرشناسی از این افراد را وظیفه ملی، سازمانی و اقدامی خداپسندانه دانست و برجسته کردن توانمندی های بومی و ملی کشور را به منزله هویت بخشی به نسل جوان یاد آورشد.
شایان ذکر است همکاران خانواده تحقیقات استان گلستان: دکتر سید علی حسینی به اتفاق همکاران و دکتر روشنی رییس موسسه تحقیقات پنبه و گروهی ار همکاران ایشان در این آیین حضور داشته و در انتها از پژوهشگران برتر وزارت جهاد کشاورزی و پروفسور دکتر علیرضا کیانی به عنوان محقق – مروج برتر و نمونه کشور، منتخب هفته پژوهش سال ۱۳۹۵ با تقدیم لوح تقدیر و هدیه تجلیل به عمل آمد.



پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.