حضور رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در برنامه زنده رادیویی روزنه

دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در برنامه زنده رادیویی روزنه نسبت به عواقب خطرناک آتش زدن بقایای گیاهی برجای مانده از برداشت گندم و جو هشدارداد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز در این باره اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصول گندم و جو در استان گلستان، برخی کشاورزان بعد از برداشت محصول خود مبادرت به آتش زدن بقایای برجای مانده از برداشت گندم و جو می نمایند.
رییس مرکز در بخشی از این گفتگو بیان داشت: آتش سوزی هر ساله این محصولات خسارات مالی فراوانی به کشاورزان و اقتصاد جامعه وارد می آورد، لذا با توجه به اینکه محصول گندم وجو بسیار خشک و سریع الاشتعال است و وزش باد نیز از عواملی است که موجب تسریع و شدت آتش سوزی می شود، همه موارد فوق باعث از بین رفتن یک سال زحمت و تلاش کشاورز و ضرر و زیان به اقتصاد کشورمان می گردد.
بنا بر این به کشاورزان محترم توصیه می گردد که به طور جدی از آتش زدن بقایای بعد از برداشت گندم و جو خودداری نمایند. زیرا بازمانده محصول گندم (سفال گندم) برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش (مالچ) محسوب می گردد. با آتش زدن سفال گندم و جو باعث فقیرتر شدن زمین خود از نظر مواد آلی و همچنین آب قابل دسترس نشوید .