پخش برنامه تلویزیونی از سیمای سراسری شبکه ۲ با حضور پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

با حضور و همت دکتر علیرضا کیانی معاون پژوهش، فناوری و انتقال­ یافته و استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، برنامه تلویزیونی با عنوان ” برداشت غیر مجاز آب از منابع آب­های زیرزمینی ” تهیه و از سیمای سراسری جمهوری اسلامی ایران، شبکه ۲ در تاریخ چهارشنبه ۳۰/۰۵/۹۸ پخش شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر مروج ارشد وزارت جهاد کشاورزی، در رابطه با ” برداشت غیر مجاز آب از منابع آب­های زیرزمینی” گفتگو نمود.
در این برنامه دکتر کیانی با محور قرار دادن برنامه ششم توسعه بیان کرد که بخش کشاورزی برای حفظ پایداری می بایستی در حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب از آب مصرفی در بخش را کاهش دهد. یکی از برنامه­های در دست اجرا تعادل بخشی منابع آب­های زیرزمینی با مفهوم متعادل کردن میزان برداشت و تغذیه درحوزه­های آبخیز است. برداشت بی­رویه از منابع آبهای زیرزمینی با کاهش تخلیه آبخوان ها و منافذ ذخیره آبی، به تدریج منجر به نشست زمین شده و این به مفهوم مرگ زمین است. ایشان چندگام عملیاتی برای حفظ تعادل را، مسدود کردن چاه­های غیرمجاز و کنترل برداشت از چاه های مجاز و تعریف الگوی کشت بر مبنای کشت گیاهان کم­آب­بر و جلوگیری از کشت گیاهان پرآب طلب نام بردند.