حضور پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در نشست تخصصی گیاهان دارویی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری سال ۹۸

به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، نشست تخصصی گیاهان دارویی توسط گروه مهندسی علوم باغبانی دانشکده تولید گیاهی و با همکاری پژوهشگران، متخصصان و تولیدکنندگان گیاهان دارویی، چهارشنبه بیستم آذرماه در سالن توحید در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان،دکتر همتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ن منابع طبیعی گرگان در این نشست گفت: هدف از برگزاری این نشست، ایجاد رابطه بیشتر میان محققان، تولیدکنندگان، مدیران دستگاه های اجرایی و دانشجویان است.
وی بیان کرد: استان گلستان به دلیل تنوع آب و هوایی از پوشش گیاهی متنوع نیز برخوردار است که با مدیریت هدفمند می توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.
وی تصریح کرد: ایجاد مرکز فروش گیاهان دارویی در استان، شناسنامه دار شدن گیاهان دارویی استان، ارائه مشاوره رایگان در حوزه گیاهان دارویی جزو برنامه های مهم درخصوص ارتقای دانش تولیدکنندگان و افزایش سطح تولید در استان باید صورت پذیرد.
در ادامه تعدادی از تولیدکنندگان موضوعاتی مانند تهیه سندچشم انداز تولید گیاهان دارویی استان با پایش و انجام آمایش سرزمینی را مطرح کردند تا بتوان با برنامه ریزی مناسب در بازه زمانی ۱۰ ساله و با دغدغه کمتری به موضوع تولید بپردازند.
مدیریت یکپارچه گیاهان دارویی، آموزش تولیدکنندگان، تثبیت قیمت تمام شده محصولات و تولیدات، تشکیل اتحادیه یا تعاونی و… از دیگر خواسته های مطرح شده از سوی تولیدکنندگان بود.
سپس مدیران معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان به موضوع باقی ماندن سموم استفاده شده در خاک و محصولات اشاره کردند.
همچنین موضوع پوشش بیمه ای و بیمه تکمیلی گیاهان دارویی و اعلام آمادکی دانشگاه علوم پزشکی استان با محققان و تولیدکنندگان در قالب طرح های پژوهشی از دیگر مواردی بود که توسط مدیران دانشگاه علوم پزشکی ارائه شد.
در ادامه دکتر دردی پور عضو هیات علمی گروه مهندسی خاک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: گیاهان دارویی مانند همه گیاهان، قبل از کاشت، نیاز به آنالیز و آزمون خاک دارند تا کمبود و یا بیش بود عناصر غذایی موجود در خاک موردنظر کشت گیاهان شناسایی شود و تولیدکنندگان با آگاهی از نوع خاک به کاشت گیاه موردنظر خود مبادرت نماید.
سپس دکتر رهنما عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان به خصوص در زمینه تولید گیاهان دارویی تا زمانی که به آستانه خسارت اقتصادی نرسیدند، بهتر است از سم استفاده نکنند.
وی افزود: در استان گلستان، کارشناسان گیاهپزشکی استان در زمینه گیاهان دارویی از دانش ویژه ای برخوردار نیستند، پس لازم است تولیدکنندگان در فرآیند تولید، صبوری بیشتری داشته باشند.