برگزاری دوره آموزشی مصرف علوفه در جیره گاو های شیری در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دوره آموزشی مصرف علوفه در جیره گاو های شیری با حضور همکاران مرکز و معاونت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در فضای معاونت آموزش در ساختمان شهیدحاجی کریمی گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۸ به مدت ۱۶ ساعت (دو روز( برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، هدف از برگزاری این دوره، آموزش ویژه ۳۵ نفر از کارشناسان دامپروری در معاونت تولیدات دامی و مرکز تحقیقات می باشد و مدرس این دوره مهندس افشین رحیمی در قالب ۱۶ ساعت (دو روز) آموزش ها و برنامه های کارگاهی، دانش این حوزه را به شکل کاربردی در اختیار این گروه قرار داد.
چکیده مطالب ارائه شده:. تغذیه بیشترین سهم هزینه را در پرورش دام از جمله گاوهای شیری را تشکیل میدهد و علوفه از نظر حجم و وزن بخش اصلی خوراک یک واحد دامداری است. علوفه می تواند علاوه بر تامین الیاف مورد نیاز جهت حفظ چربی شیر و سلامتی شکمبه گاو نقش مهمی در تامین انرژی، پروتئین و سایر مواد معدنی و داشته باشد. . در هر صورت حضور علوفه در جیره نشخوارکنندگان به علت نیاز به الیاف موثر اجتناب ناپذیر است. چنانچه علوفه از لحاظ کیفیت مواد مغذی مطلوب باشد می تواند حجم بیشتری را از جیره تشکیل دهد و حداکثر تولید را همراه با سلامتی حفظ کند. در یک تعریف علوفه به خوراک هایی اطلاق می شود که بیش از ۲۰ درصد adf و یا بیش از ۱۸ درصد فیبر خام داشته و کمتر از ۵۴/۱ مگا کالری انرژی خالص شیردهی در کیلوگرم ماده خشک داشته باشند.