بازدید مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم به همراه مدیر کل غلات و محصولات اساسی وزارتخانه از طرح های تحقیقاتی ایستگاه عراقی محله گرگان

مهندس اسفندیاری پور مشاور وزیر در طرح گندم به اتفاق مهندس کریمی مدیر کل غلات و محصولات اساسی وزارتخانه و هیات همراه از روند برنامه های پژوهشی و همچنین طرح های تحقیقاتی گندم، گیاهان علوفه ای، باقلا و … در ایستگاه تحقیقات عراقی محله گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ بازدید نمودند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که با حضور دکتر کیانی معاون پژوهشی، مهندس عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی، مهندس مهقانی مدیر زراعت سازمان و جمعی از کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و گروهی از پژوهشگران انجام شد ابتدا دکتر محمد تقی فیض بخش رییس ایستگاه ضمن خوش آمد، در ضرورت گیاهان علوفه ای گفت: با توجه به بحران خشکسالی و کمبود علوفه در کشور لازم است به گیاهان پاییزه علوفه ای توجه بیشتری شوذد زیرا این ارقام توان تولید بالای علوفه را در فصل بهار دارند و این دقیقا زمانی است که علوفه مجتمع های پرورش دام کاهش یافته و روبه پایان است و می توان این خلاء را با گیاهان فوق مرتفع نمود. این گیاهان( خلر، ماشک، گلرنگ و …) در فصل پاییز با بهره گیری از بارش های فصل به آسانی رشد نموده و توان تولید در شرایط دیم را دارد.

در ادامه دکتر فاطمه شیخ عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی این مرکز و محقق کشوری باقلا و محقق مسول معرفی ارقام جدید باقلای“شادان، فیض و مهتا، در خصوص ارقام جدید گفت: با طراحی و ساخت کمباین های ویژه برداشت مکانیزه باقلا می توان سبب جهش تولید در این حوزه شد ضمن اینکه رقم جدید مهتا با قابلیت برداشت مکانیزه و امکان بهره گیری در جیره غذایی دام و طیور، که امکان سیلو کردن آن نیز می باشد، می تواند زمینه ساز کاهش وابستگی به واردات ذرت شود. همچنین با کمک خشک کن های سرگوم می توان لپه های باقلای سبز را خشک نمود که این مهم نقش تاثیر گذاری در اقتصاد و معیشت کشاورزان خواهد داشت.

در بخش انتهای بازید دکتر حبیب اله سوقی عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی و  پژوهشگر غلات با بیان این نکته که ارقام جدید و اصلاح شده گندم در سطح پرورش ۱ و پرورش ۲ در این ایستگاه تولید می شود و همه ساله آزمایشات متعددی در زمینه معرفی ارقام جدید و همچنین ارقام متحمل به بیماری های رایج گندم( زنگ زرد و فوزاریوم) انجام می شود و این ارقام با توجه به شرای نامساعد آب و هوا و هچنین تنش های متعدد محیطی در سالیان گذشته، شاهد عملکرد بالای آن در تولید هستیم.

در پایان این بازدید مهندس اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم ضمن تقدیر و تشکر از سیاست ها و شیوه کنشمند مدیریت و پتانسیل های بالفعل پژوهشگران مرکز که در فرایند رو به رشد و ارتقای کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی کمک بسیاری می نمایند در خواست نمود همچون گذشته با سلسله برنامه های ترویجی از جمله روز مزرعه و مزارع ترویجی، دانش های محقق شده را در اختیار توده کشاورزان قرار دهند.

مشاور وزیر در زمینه باقلا اظهار امیدواری کرد با توسعه صنایع تبدیلی این محصول بتوان سطح زیر کشت آن را توسعه داد.

مجری طرح محوری گندم همچنین در زمینه گندم بیان داشت ضروری است به بیماری ها و ارقام پاکوتاه که کود پذیری بالاتری داشته باشند توجه بیشتری شود.

همچنین در این برنامه مهندس کریمی مدیر کل غلات و محصولات اساسی وزارتخانه، ضمن تقدیر فراوان از عملکرد خوب و دستاورهای ارزشمند گروه فعالان ایستگاه در خلق ارزش های ضروری کشور، خواهان عنایت بیشتر به گیاهان علوفه ای پاییزه و باقلا شد و در موضوع گیاهان علوفه ای قول مساعد همکاری و پیگیری های لازم را دادند.