بازدید گروهی از مدیران جهاد کشاورزی گلستان از طرح ها و دستاوردهای پژوهشی ایستگاه تحقیقات عراقی محله گرگان

گروهی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان  از مزارع تحقیقاتی و گنجینه دستاوردهای پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله (گرگان) ۲۱ اردیبهشت  ۱۳۹۹ بازدید به عمل آوردند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این بازدید که با حضور مهندس تخله معاون بهبود تولیدات دامی، مهندس سبزه مدیر هماهنگی ترویج و جمعی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان برگزار شد ابتدا دکتر فاطمه شیخ در خصوص برنامه های پژوهشی و دستاوردهای باقلا بیان داشت: در سال گذشته سه رقم باقلا (فیضی، شادان و مهتا) با خصوصیات رویشی مقاومت معرفی گردیده است و دو رقم شادان و مهتا قابلیت برداشت مکانیزه دارند این قابلیت باعث می شود در این دو رقم هزینه های تولید کاهش یابد. همچنین رقم مهتا دارای ویژگی هایی از جمله تانن پایین و درصد پروتئین بالا می باشد.

در ادامه دکتر مختارپور نیز گفت: رقم مهتا با قابلیت برداشت مکانیزه می تواند بصورت سیلویی مورد تعلیف دام نیز قرار گیرد همچنین این رقم می تواند در تغذیه طیور وارد شده و باعث کاهش وابستگی کشور به واردات ذرت گردد.

مهندس سبزه اظهارداشت: این رقم چون در فصل پاییز و زمستان رشد می کند و در فصل بهار برداشت می شود نیاز آبی پایین (بصورت دیم) داشته و در مقایسه با ذرت که نیاز آبی بالایی (۷۵۰-۷۰۰میلی متر) دارد می تواند در شرایط مکانی راه گشا باشد. همچنین مهندس تخله ضمن تشکر از پیگیرهای دکتر شیخ و مهندس سبزه بیان نمود که با ایجاد تنوع در تغذیه طیور می توان کاهش واردات جیره طیور را عملی نمود.

در پایان این بازدید مهندس حسن پور از فعالیت های مرکز که همواره در مناسب ترین عمل در شرایط چالش و بحران های جدید نقش بسزایی داشته تشکر نمود و بنابر گفتگوی انجام شده مقرر شد با اجرای چند پروژه تحقیقاتی در فرصت پیش رو، از ظرفیت رقم جدید مهتا در تغذیه طیور بهره برد.