انتشار گزارش سال ۱۳۹۸ فعالیت‌های کمیته بانوان مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

گزارش فعالیت‌های کمیته بانوان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در سال ۱۳۹۸ منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس مینا غزایی یان مشاور در امور بانوان مرکز در مصاحبه با روابط عمومی مرکز، ضمن اشاره به رد خیر و تاثیر گذار بانوان همکار در روند برنامه های مختلف مرکز گفت: بدون تردید، حصول اهداف، آرمان ها و پیگیری راهکارهای مقتضی برای دستیابی به آن چه که تحت عنوان پیشرفت و توسعه از آن یافت می شود، از دستور کارهایی است که هر فرد یا گروهی به نحوی پیگیر آن بوده، زیرا میل به پیشرفت در ذات انسان نهادینه شده است.

جامعه توسعه یافته، پویا و بالنده است، انگیزه پیشرفت در چنین جامعه ای باعث می شود، ضرب آهنگ توسعه با سرعت و شتاب هر چه بیشتری مسیر را طی کند و قطعا جاماندن از این قافله با هزینه های سنگین و هنگفتی برای یکایک ما به همراه خواهد بود.

مشاور در امور بانوان مرکز، با اشاره به میل و رغبت انسان برای پیشرفت گفت: در واقع، تلاش برای بهتر بودن و بهتر شدن، میلی غریزی و ذاتی است که تمامی انسان ها به اشکال مختلف از آن برخوردارند.

وی افزود:هر فرد،گروه یا جمعیتی بر اساس آرمان ها،اهداف و مطالباتی که در صدد دستیابی به آن است،مسیری را برای حصول توسعه می پیماید و طبیعتا در چنین صحنه رقابتی،هر آنچه برنامه ریزی ها دقیق و مدون تر باشد و الزامات و ضروریات نائل شدن به اهداف پیش بینی شده بصورت کامل تری تامین شود،سیر تکاملیِ پیشرفت،رونق و شکوفایی نیز تسریع خواهد شد.

مهندس غزایی یان معتقد است:در این عرصه،نقش انسان به عنوان بازیگر و بازیگردان اصلی تغییر و تحولات،به سزا، پر رنگ و تعیین کننده است و اساسا توسعه برای انسان و به واسطه انسان انجام می پذیرد.

با قائل بودن به چنین نظریه ای، به هر میزان فضا و بستر نقش آفرینی انسان به عنوان اصلی ترین اندوخته و ثروت هر جامعه ای به نحوی شایسته تر فراهم شود،به همان میزان روند دستیابی به توفیقات سازنده تر تسهیل خواهد شد.

در واقع،در چنین بستر و عرصه ای،انسان با بهره گیری از دو قوه تعقل و اقدام عملیاتی، مسیر پیشرفت را می پیماید و در چنین ساز وکاری، رنگ، نژاد، جنسیت، ملیت و… محلی از اعراب ندارد و هر کس که به نحو مطلوب تری انرژی ها و توانمندی های بالقوه خویش را بصورت فردی یا گروهی به حالت  بالفعل در آورد،به موفقیت هر چه بیشتری در حوزه توسعه دست خواهد یافت.

در چنین فرآیندی،آقایان و بانوان، در کنار و هم راستای یکدیگر، ایفای نقش می نمایند و با تکمیل و مهیا ساختن ضروریات و الزامات لازم، بستر توسعه را هموار می سازند.

در این میان، لزوم مشارکت بانوان در توسعه، ابتکار و نظریه جدیدی نیست و دیرزمانی است که استفاده و بهره گیری از تمامی نیروها برای حصول اهداف از پیش تعیین شده به عنوان یک اصل بدیهی پذیرفته شده است.

در مرکز بزرگ تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز،همواره و در روند بیش از ۶۰ سال تلاش و کوشش و خلق دستاوردهای ارزشمند، ،زن به عنوان یکی از عناصر اصلی در فرآیند حصول توسعه پژوهش و آموزش بخش کشاورزی مطرح بوده و از همان ابتدا در فرایند موثر این مرکز، کارآمدی خود را به اثبات رسانده است.

در سال ۱۳۹۸ گروه بانوان همکار در کنار رسالت اصلی پژوهشی و آموزشی خود در بخش های، واحدها، ایستگاه ها، آزمایشگاه ها و جایگاه های مختلف مرکز، تلاشی همواره داشته اند و در قالب کمیته بانوان نیز تلاش شده تا ضمن پویایی و ارتقای عملکرد و دستاوردها، در سایر حوزه ها نیز فعال باشند که از آن جمله می توان به برخی موارد زیر اشاره نمود:

۱-حضور دوره‌ای در بخش ها و ایستگاه های تحقیقاتی و اطلاع از مسایل و مشکلات بانوان همکار.

۲-تشکیل کمیته های تخصصی در موضوعات: ورزش، سلامت، تفریحی، فرهنگی- اجتماعی،اقتصادی و فنی. عضو گیری و پیگیری فعالیت های مرتبط با هر کمیته.

۳-برگزاری جشن و اردوی یک روزه به مناسبت دهه کرامت و روز دختر در مرکز با همکاری پایگاه بسیج کاشف العلوم.

۴-برگزاری دو فقره کارگاه آموزشی در حوزه سلامت بانوان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مرکز بهداشت گرگان با عناوین:

     الف-سرطان‌های شایع در بانوان و راههای پیشگیری.

     ب-توانمند سازی بانوان با رویکرد بهداشت و سلامت.

۵-برگزاری مراسم گرامیداشت روز زن و مقام مادر در مرکز.

۶-همکاری با پایگاه بسیج کاشف العلوم در برگزاری مراسم گرامی داشت دهه مبارک فجر.

۷-برگزاری بازارچه خیریه به مناسبت دهه فجر.

۸-همکاری در برگزاری مراسم نذری مرکز .

۹-نشست‌های ماهانه با بانوان و اعضای کمیته‌ها و پیگیری مطالبات.

۱۰-شرکت در جلسات استانداری و کارگاه‌های آموزشی استانی.